Socialrådgiverne: Rapport bekræfter ulige løn, men trepart bør også omhandle arbejdsmiljø

Lønstrukturkomitéens rapport bekræfter, at lønmodtagere i kvindefag typisk får en lavere løn end andre. Det skal en kommende trepart adressere, lyder det fra Dansk Socialrådgiverforening, som dog også vil have fokus på arbejdsmiljø i forhandlingerne.
Fotograf: Lisbeth Holten

Lønstrukturkomitéen har offentliggjort sin rapport om lønforhold på det danske arbejdsmarked. Den bekræfter, hvad Dansk Socialrådgiverforening og mange andre har påpeget – at fag med mange kvinder typisk giver lavere løn end andre fag med samme ledelsesansvar, erhvervserfaring og uddannelseslængde.

– Rapporten peger på en klar og tydelig tendens: Fag med en høj andel af kvinder giver en lavere løn end andre fag. Det er helt urimeligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi i fagbevægelsen er enige om, at kønsforskelle ikke skal have betydning for lønnen, siger forkvinde for Dansk Socialrådgiverforening Signe Færch.

Uddannelse betaler sig ikke nok

Rapporten peger også på, at der ikke altid er en sammenhæng mellem løn og længden af uddannelse. I gennemsnit giver korte videregående uddannelser samme løn som mellemlange videregående uddannelser. Med andre ord får en lønmodtager med en mellemlang uddannelse – f.eks. en socialrådgiver – en væsentligt lavere løn end en lønmodtager med en lang uddannelse, men ikke tilsvarende en højere løn end en med kort uddannelse.

– De fleste er nok enige om, at uddannelse bør spille en væsentlig rolle for lønniveauet, og her viser rapporten, at vi sammen med andre offentligt ansatte med mellemlange uddannelser ligger lavt, lyder det fra Signe Færch. Hun understreger samtidig, at rapportens beregninger ikke kan stå alene:

– Rapporten viser noget om den aktuelle lønstruktur, men intet om, hvad en retfærdig løn er. Det er afgørende for det videre arbejde med at sikre ligeløn at inddrage andre faktorer som hvilke opgaver og ansvar, de forskellige faggrupper løfter. Jeg mener, det vil være en fejl, hvis for eksempel socialrådgivernes ansvar for udsatte mennesker, herunder de mest udsatte børn, og de meget komplekse opgaver og beslutninger, der følger med, ikke afspejles i lønnen.

Arbejdsmiljø spiller også en rolle

Signe Færch påpeger også, at rekrutteringskrisen i den offentlige sektor handler om andet end løn. En nylig rundspørge blandt socialrådgivere på børneområdet viser, at næsten hver anden overvejer at forlade området – mest af alt pga. et højt arbejdspres.

– Når socialrådgivere forlader deres job eller skifter fag, så handler det også om arbejdsmiljø. Arbejdspresset er højt, og særligt de nyuddannede oplever et stort praksischok, som kan resultere i stress og sygemeldinger. Trepartsforhandlingerne bør også handle om arbejdsmiljø og intro-ordninger til nyuddannede, så flere får lyst til at blive i deres job.

Fotograf: Lisbeth Holten