Virksomhederne i Sydjylland har brug for flere unge med en erhvervsuddannelse

Der er brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Samtidig er der i alle kommuner i Sydjylland en stor andel af unge med en studentereksamen, der endnu ikke er i gang med en kompetencegivende uddannelse. Vi har brug for, at flere unge tager en erhvervsuddannelse, også de unge der allerede har en studentereksamen, lyder det fra to lokale DI-formænd.

I Sydjylland var mere end hver fjerde af studenterårgangen fra 2017 endnu ikke kommet videre i uddannelse i efteråret 2019 - det vil sige, mere end to år efter de fik studenterhuen. Det svarer til 1.748 studenter i landsdelen Sydjylland, viser nye tal fra Dansk Industri.

I Tønder, Haderslev og Vejen var der hele 29 procent af de unge med en studentereksamen, der endnu ikke var i gang med at læse videre efter to år. I Kolding og Sønderborg er tallet henholdsvis 28 og 27 procent, mens der i Varde Kommune er cirka 20 procent, der ikke er i gang med en uddannelse efter studentereksamen.

- Det er ærgerligt, at så mange studenter endnu ikke er videre med en kompetencegivende uddannelse efter mere end to år. Naturligvis er der mange andre gode ting, man kan foretage sig som ung, men virksomhederne står og mangler medarbejdere med en erhvervsuddannelse. Så derfor er det vores håb, at flere unge med en studentereksamen vælger at supplere studenteruddannelsen med en erhvervsfaglig uddannelse. Der er brug for dem ude på virksomhederne, siger formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen.

Nu er det tid for folkeskolens ældste elever

Lige om lidt er der frist for at søge ind på en gymnasial uddannelse, mens erhvervsuddannelserne kan optage hele året.

- Vi skal blive bedre til at vejlede de unge. Vi oplever, at det ikke altid lykkes at fortælle om alle de muligheder, der er for unge med en erhvervsuddannelse. Eksempelvis giver det mulighed for at arbejde i udlandet, drive egen virksomhed, læse videre og så er der høj jobsikkerhed, for virksomhederne mangler faglærte. Vi vil også gerne opfordre forældrene til at hjælpe deres børn med uddannelsesvalget, så det ikke kun bliver et spørgsmål om, hvad kammeraterne vælger, siger formand for DI Sydvestjylland, Jesper Toft Mathiasen.

Brug for endnu flere
Kun fire kommuner i Sydjylland lever op til det politiske mål om, at 25 procent skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. Det gælder for Varde, Vejen, Aabenraa og Tønder kommuner.

- Det er positivt, at en del folkeskoleelever allerede vælger en erhvervsuddannelse, men virksomhederne efterspørger stadig flere, så derfor er det afgørende, at endnu flere, der har været ude nogle år, har taget en studentereksamen eller er i målgruppen som voksenlærlinge, også vælger en erhvervsuddannelse. Vi håber, at kommunerne i endnu højere grad vil have dette for øje, så vi i fællesskab kan få flere til at interessere sig for en erhvervsuddannelse. DI hjælper gerne med f.eks. virksomhedsbesøg, klassebesøg eller andet, siger formand for DI Sønderjylland Hans Olling.

Formand for DI Sydvestjylland Jesper Toft Mathiasen, telefon 29 44 56 36
Formand for DI Sønderjylland Hans Olling, telefon 40 52 65 11