Virksomhederne er ved at finde en vej ud af mørket
Selv om de er hårdt ramt af corona-krisen, forsøger de danske virksomheder at tackle krisen offensivt og se nye muligheder.
Det fremgår af flere hundrede initiativer, som virksomheder og ejerledere har sendt ind til Center for Ejerledede Virksomheder ved CBS, der under krisen har lanceret et nyt inspirationstiltag baseret på daglige svar fra danske virksomheder. Her spørger CBS både, hvilke forventninger virksomhederne har til fremtiden, og hvad de rent faktisk gør for at tackle krisen. Tanken er, at deres råd og anvisninger kan være inspiration for andre virksomheder.
Eksempelvis har direktør Mads Milling og hans salgsfolk i metalvirksomheden Alusteel i Kværndrup på Fyn opsøgt kunder, der tidligere fik leveret metalkomponenter fra Kina og Sydeuropa, og det har resulteret i flere ordrer. Nu er der nemlig mere fokus på forsyningssikkerhed.
Tilsvarende har Jørgen Lund fra softwarefirmaet Airgate i København, der leverer software til robotindustrien, bredt sin kundebase ud og gået i dialog med potentielle kunder, som han ikke tidligere har opsøgt.
”Robotindustrien i Danmark er ramt af en vis tøven på eksportmarkederne og det berører vores forretning, hvor vi sælger bl.a. fjernadgangs-løsninger til robotter fra Universal Robots. Derfor rækker vi nu ud til nye typer af kunder, der kan bruge vores løsninger, og vi er i god dialog med dem”, siger adm. direktør Jørgen Lund.
Peter Thaisen, der er medindehaver af Thaisen Hus, kursus- og konferencecenter og restaurant nær Ringe på Fyn, har under coronakrisen introduceret ”kold take away” med rimelig succes. Folk i lokalområdet er vant til at bestille nytårsmenuer fra Thaisen Hus, som de selv skal varme og anrette. Nu aftager de i stigende grad kold take away til hverdag. Dog er Peter Thaisen skeptisk over for de regler, som restaurationer og kursussteder skal overholde som led i genåbningen. Han tæller i øjeblikket på fingrene, hvorvidt det kan betale sig at genåbne kursussted og restaurant eller ej. Hvis kapaciteten sænkes alt for kraftigt af sundhedsmæssige årsager, vil han tøve med lukke hele centret op.
Jesper Leornardi, Indehaver af Alulock i Ringsted, der sælger stilladser og andre hjælpemidler til byggebranchen, har revideret sit budget for 2020 i forventning om en 50 procents tilbagegang i år, men forventer ikke, at det går helt så galt. Samtidig har virksomheden sat skub i udviklingen af en ny type lift, som den håber at kunne sælge til kunderne i 2021.
Alulocks nyudvikling er blot ét af de mange forretningsmæssige tiltag, som optræder som inspiration på Ejerlederen.dk. Siden viser også et forventningsindeks, som tager udgangspunkt i virksomhedernes økonomiske forventninger til 2020 og 2021 i forhold til deres situation før corona-krisen.
Indekset viser, at virksomhederne gennemsnitligt forventer at være i en ringere økonomisk situation ultimo 2020 og ultimo 2021, end den situation de var i før krisen. Derudover viser indekstallene, at de i gennemsnit forventer sig mere af 2021 end af 2020. Yderligere analyser viser, at 60 % af virksomhederne, der har svaret de seneste 7 dage, forventer en økonomisk nedgang i virksomheden for 2020 i lyset af krisen, 36% forventer at forblive på samme trin på den fempunktsskala, de er blevet bedt om at svare ud fra, mens kun 4% forventer en fremgang. For 2021 er de tilsvarende tal 36 %, 47% og 17%.
”Det ser jo ikke supergodt ud, og der er ingen grund til at lade som om, at alt er i sin skønneste orden. Men jeg er alligevel forsigtigt optimistisk i disse dage. Både for forventninger til 2020 og 2021 ligger i den høje ende af det, vi har observeret undervejs af vores undersøgelse. For mig at se, tyder det på, at virksomhederne stille og roligt begynder at finde en vej ud af det allermørkeste mørke. Og så synes jeg, at den omstillingsparathed, der viser sig i rigtigt mange af svarene, tegner godt”, siger lektor Jeppe Christoffersen, CBS, der sammen med professor Thomas Plenborg har lavet undersøgelsen.
Se inspirationskatalog fra virksomhederne.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger: Lektor Jeppe Christoffersen, tlf. 30241567.
Links
Information om Grouleff Communications
Følg pressemeddelelser fra Grouleff Communications
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Grouleff Communications
Robotter og andre nye teknologier kan give Djurslands mere end 75 fremstillingsvirksomheder nye superkræfter31.10.2022 14:02:32 CET | Pressemeddelelse
Det gælder om at digitalisere og automatisere sig ud af nogle af krisens mange udfordringer – men også at fokusere på opgradering af robot- og teknologikompetencer i produktionsvirksomhederne. Derfor inviterer organisationen Business Djursland til konkret erfaringsudveksling og ny inspiration med eventen Made by Djursland 2022.
Europe's Robot Capital Odense Presents 'Future of Robotics' at Capital Raising Summit in Munich16.6.2022 13:26:24 CEST | News
Robot investors from all over Europe can meet the continent's most promising robot startups when the event ‘Odense Investor Summit’ moves its matchmaking of capital seekers and investors to Munich for the first time. The summit takes place as part of the trade show Automatica with 45,000 attendees, featuring pitches from 15 companies with great growth potential at the show’s Startup Arena.
Europas robothovedstad Odense præsenterer ’Future of Robotics’ til kapitalrejsnings-event i München16.6.2022 12:54:43 CEST | Pressemeddelelse
Robotinvestorer fra hele Europa kan møde kontinentets allermest lovende robotstartups, når begivenheden Odense Investor Summit som noget helt nyt flytter sin matchmaking af kapitalsøgende og investorer til München. Det sker under robotmessen Automatica med 45.000 besøgende. På et podie i messens Startup Arena pitcher 15 selskaber med stort vækstpotentiale for kapitalstærke profiler.
Startups fra hele verden vil rejse 30 millioner i Europas robothovedstad Odense11.2.2022 14:50:49 CET | Pressemeddelelse
Hitraten er høj, når kapitalsøgende startups og risikovillige investorer mødes til Odense Investor Summit, der hver år foregår i Europas hurtigst voksende robotmiljø. Erfaringerne viser, at mere end halvdelen lykkes med at tiltrække investorkapital efter matchmaking-eventen. I år har 35 techselskaber fra Europa, Asien, USA og Afrika ansøgt om at præsentere ny teknologi til sundhed, landbrug, fremstillingsindustri og den maritime sektor for de 300 deltagende investorer. De 15 allermest lovende investeringsmuligheder får adgang til at pitche på podiet i byen Odense kendt som Cobot Capital.
PR-specialist og digitalt marketingbureau indgår samarbejde om robot- og automationsbranchen8.12.2021 07:00:00 CET | Nyhed
Robot- og automationsvirksomhederne stormer frem. En lang række firmaer får hjælp af PR-specialisten og influenceren, Malene Grouleff fra Grouleff Communications og marketingbureauet Conversio. Begge har stor indsigt i og erfaring med automatiseringsbranchen og er på få år blevet virksomhedernes foretrukne partnere. Nu indgår de et samarbejde om at booste robotindustriens synlighed og gennemslagskraft.