Virksomhederne er ved at finde en vej ud af mørket

Nyt inspirationstiltag og Forventnings-indeks fra CBS viser, at de danske virksomheder tackler krisen offensivt ved at opsøge nye muligheder. Forventningerne til 2021 er større end til 2020.

Selv om de er hårdt ramt af corona-krisen, forsøger de danske virksomheder at tackle krisen offensivt og se nye muligheder.

Det fremgår af flere hundrede initiativer, som virksomheder og ejerledere har sendt ind til Center for Ejerledede Virksomheder ved CBS, der under krisen har lanceret et nyt inspirationstiltag baseret på daglige svar fra danske virksomheder. Her spørger CBS både, hvilke forventninger virksomhederne har til fremtiden, og hvad de rent faktisk gør for at tackle krisen. Tanken er, at deres råd og anvisninger kan være inspiration for andre virksomheder.

Eksempelvis har direktør Mads Milling og hans salgsfolk i metalvirksomheden Alusteel i Kværndrup på Fyn opsøgt kunder, der tidligere fik leveret metalkomponenter fra Kina og Sydeuropa, og det har resulteret i flere ordrer. Nu er der nemlig mere fokus på forsyningssikkerhed.

Tilsvarende har Jørgen Lund fra softwarefirmaet Airgate i København, der leverer software til robotindustrien, bredt sin kundebase ud og gået i dialog med potentielle kunder, som han ikke tidligere har opsøgt.

”Robotindustrien i Danmark er ramt af en vis tøven på eksportmarkederne og det berører vores forretning, hvor vi sælger bl.a. fjernadgangs-løsninger til robotter fra Universal Robots. Derfor rækker vi nu ud til nye typer af kunder, der kan bruge vores løsninger, og vi er i god dialog med dem”, siger adm. direktør Jørgen Lund.

Peter Thaisen, der er medindehaver af Thaisen Hus, kursus- og konferencecenter og restaurant nær Ringe på Fyn, har under coronakrisen introduceret ”kold take away” med rimelig succes. Folk i lokalområdet er vant til at bestille nytårsmenuer fra Thaisen Hus, som de selv skal varme og anrette.  Nu aftager de i stigende grad kold take away til hverdag.  Dog er Peter Thaisen skeptisk over for de regler, som restaurationer og kursussteder skal overholde som led i genåbningen. Han tæller i øjeblikket på fingrene, hvorvidt det kan betale sig at genåbne kursussted og restaurant eller ej. Hvis kapaciteten sænkes alt for kraftigt af sundhedsmæssige årsager, vil han tøve med lukke hele centret op.

Jesper Leornardi, Indehaver af Alulock i Ringsted, der sælger stilladser og andre hjælpemidler til byggebranchen, har revideret sit budget for 2020 i forventning om en 50 procents tilbagegang i år, men forventer ikke, at det går helt så galt. Samtidig har virksomheden sat skub i udviklingen af en ny type lift, som den håber at kunne sælge til kunderne i 2021.

Alulocks nyudvikling er blot ét af de mange forretningsmæssige tiltag, som optræder som inspiration på Ejerlederen.dk. Siden viser også et forventningsindeks, som tager udgangspunkt i virksomhedernes økonomiske forventninger til 2020 og 2021 i forhold til deres situation før corona-krisen.

Indekset viser, at virksomhederne gennemsnitligt forventer at være i en ringere økonomisk situation ultimo 2020 og ultimo 2021, end den situation de var i før krisen. Derudover viser indekstallene, at de i gennemsnit forventer sig mere af 2021 end af 2020. Yderligere analyser viser, at 60 % af virksomhederne, der har svaret de seneste 7 dage, forventer en økonomisk nedgang i virksomheden for 2020 i lyset af krisen, 36% forventer at forblive på samme trin på den fempunktsskala, de er blevet bedt om at svare ud fra, mens kun 4% forventer en fremgang. For 2021 er de tilsvarende tal 36 %, 47% og 17%.

”Det ser jo ikke supergodt ud, og der er ingen grund til at lade som om, at alt er i sin skønneste orden. Men jeg er alligevel forsigtigt optimistisk i disse dage. Både for forventninger til 2020 og 2021 ligger i den høje ende af det, vi har observeret undervejs af vores undersøgelse. For mig at se, tyder det på, at virksomhederne stille og roligt begynder at finde en vej ud af det allermørkeste mørke. Og så synes jeg, at den omstillingsparathed, der viser sig i rigtigt mange af svarene, tegner godt”, siger lektor Jeppe Christoffersen, CBS, der sammen med professor Thomas Plenborg har lavet undersøgelsen.

Se inspirationskatalog fra virksomhederne.

Se forventningsindeks

Yderligere oplysninger: Lektor Jeppe Christoffersen, tlf. 30241567.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.