Virksomheder varierer skoledagen
Erhvervslivet er en af de hyppigste samarbejdspartnere i den åbne skole. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. 35 procent af de adspurgte lærere har samarbejdet med en virksomhed i dette skoleår. Kun kulturinstitutioner, som 49 procent har samarbejdet med, er mere anvendte partnere.
Undersøgelsen viser også at danskfaget uden sammenligning er det fag, der lægger flest timer til åben skole-forløb. Knapt halvdelen (41 procent) af forløbene har været koblet til dansktimer. Erhvervslivet kan sagtens være en oplagt samarbejdspartner for en dansklærer.
Skole for alle sanserne
På Bornholm besøger elever i 7. klasse den lokale virksomhed JENSEN Denmark, der udvikler og producerer udstyr til industrielle vaskerier. Forud for besøget er eleverne blevet undervist i forskellige tekstgenrer, og under besøget suger eleverne alle de forskellige indtryk fra virksomheden til sig. Når de mødes igen i klasseværelset, skal eleverne på baggrund af besøget producere en tekst.
»Eksemplet fra Bornholm viser, hvordan den åbne skole kan tilføre undervisningen nogle nye aspekter. Vores undersøgelse peger på, at den åbne skole kan understøtte elevernes læring ved blandt andet at byde på autenticitet, variation og sanseindtryk, fortæller Anne Grosen, der er projektleder på Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.
Åben skole er middel, ikke mål
Når lærere og pædagoger inddrager eksterne samarbejdspartnere, lægger de vægt på at samarbejdet skal styrke elevernes faglige læring ved at inddrage ekstern viden, skabe gode oplevelser i undervisningen, der styrker elevernes trivsel og sociale fællesskaber og gøre undervisningen mere praksisnær og anvendelsesorienteret.
»Den åbne skole må aldrig blive et mål i sig selv, derimod kan det være et redskab til at skabe en god og varieret undervisning og i sidste ende sikre bedre læring for eleverne«, siger Anne Grosen fra EVA.
En fælles opgave
Mere end halvdelen af de adspurgte lærere og pædagoger angiver, at kontakten til den eksterne samarbejdspartner i det senest gennemførte åben skole-forløb blev etableret, enten fordi læreren eller pædagogen selv kendte den eksterne samarbejdspartner (34 procent), eller fordi samarbejdspartneren anvendes fast på skolen (17 procent).
»Der kan være en risiko for, at åben skole-forløb bliver for afhængige af den enkelte underviser og deres netværk «, siger Anne Grosen fra EVA, »det kan betyde, at arbejdet med den åbne skole bliver skrøbeligt. Hvis både skoleledelse, lokalmiljø og forvaltning kommer i spil, kan der være noget at vinde. Det samarbejde, som ledelse eller forvaltning kan være med til at bane vej for, skal altid vurderes på, om det giver faglig mening i forhold til den undervisning, som klassen er i gang med«.
Nøgleord
Kontakter
Karen DichKommunikationskonsulent
Tlf:35254738kad@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen25.4.2024 13:24:55 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de har rekrutteringsudfordringer.
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum