Virksomheder og private lodsejere sætter turbo på dansk skovrejsning

Rundt omkring i landet lægger private lodsejere jord til rejsning af nye danske skove. Også en række danske virksomheder lægger ressourcer i genplantning af den danske natur. Der er tale om prisværdige, men også yderst nødvendige initiativer
Nye skove på private lodsejeres jord med træerne doneret af danske virksomheder: er god hjælp til et stort CO2 optag, Biodiversiteten hjælpes når nye levesteder til dyr og planter sikres. Ofte er der vandhuller på arealerne. Når de plantes over vandindvindingsopland er skovene økologisk drevet med til at fremme rent drikkevand i fremtiden. Lokalt har skovene offentligt adgang når de er på 5 hektar eller derover. Skovene påligges fredskovspligt som sikrer dem i fremtiden. Ligesom de private lodsejere tegner en brandforsikring. Virksomhederne og de private lodsejere kan vælge om de ønsker plantning af en almindelig skov, en skov med biodiversitets hjælp for øje eller klimaskove med et ekstra stort CO2 optag pr. hektar.

Lige nu ønsker 60 private lodsejere med samlet 250 hektar jord at sikre ny og vigtig skovrejsning i Danmark. Virksomheder og fonde mfl. tilbydes at donere træerne til de nye skove på lodsejernes arealer. Den mulighed tager mange virksomheder imod, som ønsker at bidrage økonomisk til plantning af træer på arealerne. Ca. 50% af lodsejerne er klar til, for en lille ekstrabetaling, at afgive retten til CO2-optaget fra den nyplantede klimaskov til træsponsoren. Ca. 20% af lodsejerne ønsker at tilplante en biodiversitets fremmende skov, med nye levesteder til dyr og planter. De resterende lodsejere ønsker en almindelig skov. På den måde får alle parter gevinst – ud over den nødvendige grønne håndsrækning til naturen.

Den danske Skovrejsnings-NGO Growing Trees Network er med til at sikre samarbejdet mellem jordejere og virksomheder. Og her er der stor ros til begge parter.

-        Den velvilje, vi oplever, er utroligt vigtig. At der også er handling bag ordene, gør det endnu mere prisværdigt. Og der er ingen tvivl om, at både erhvervet og jordejerne har en vigtig rolle i at fremtidssikre den danske natur, siger direktørerne Kim Nielsen & Lars Heiselberg Vang Jensen.

Også vigtigt for drikkevandet
De nye skove på private lodsejeres jord er også vigtige i hjælpen til at beskytte rent drikkevand i Danmark. Dette ved at skov plantes over vandindvindingsopland og vigtige grundvandsmagasiner. På disse arealer vil brug af sprøjtegifte nemlig være forbudt.

-        Vi er aktuelt herhjemme blevet meget opmærksomme på vigtigheden af sikringen af en af vores vigtigste ressourcer; det danske grundvand. Og her tager virksomheder og lodsejere altså et stort ansvar for eftertiden, siger Kim Nielsen & Lars Heiselberg Vang Jensen

Penge bag ordene
Jord i Danmark er meget dyrt med priser på kr. 125.000-200.000 pr. hektar. Her tilbyder de private lodsejere gennem Growing Trees Network at hjælpe til mere skovrejsning 2-3 gange billigere, end hvis virksomhederne selv skulle købe jorden.

NGO’en samarbejder med skovrejsningsfirmaet Naturplant omkring initiativet og muligheden for at skovene bliver PEFC certificeret. De to aktører har via et fælles forarbejde fået 60 lodsejere rundt i hele Danmark til nu at ”stå klar” med pt. 250 hektar jord, og der kommer løbende nye arealer jord til. Andre virksomheder hjælpes med at købe jorden og plante skoven. Det giver mulighed for, at flere virksomheder kan tage ansvar og donere træer til nye skovrejsninger. De kan plante deres egen skov fra 1,5 hektar og op, eller de kan donere træer til skove andre virksomheder donerer til, med det antal træer de ønsker. Med de forskellige tiltag sættes der turbo på skovrejsningen i Danmark

Siden opstarten af konceptet med skovrejsning på private lodsejeres jorde i 2021, har foreløbigt 25 lodsejere og et antal virksomheder med deres sponsorerede træer sikret 130 hektar ny skov i Jylland, Fyn og på Sjælland. Hos Growing Trees Network vil man gerne opfordre flere til at bakke op om indsatsen.

-        Når virksomheder sponsorerer træerne til nye skove på private lodsejeres jord, så er det en sikker vej til meget mere skov i Danmark. Potentialet vurderes til at være adskillige tusinde hektar om året siger Kim Nielsen & Lars Heiselberg Vang Jensen.

Fakta:

Skovene påligges fredskovspligt som sikrer at skovene forbliver i fremtiden og der tegnes en brandforsikring.

Testimonials fra flere af de virksomheder der planter skov på private lodsejeres jord:

Nordicwoods Trees, der er bæredygtighedsafdelingen i firmaet Nordicwoods, har i løbet af 2022 plantet over 60.000 træer. At tænke skovrejsningsprojekter helt ind i kernevirksomheden har gjort dem unikke som leverandører på det danske og hollandske marked for biobrændsel.

”Vi oplever en stor støtte fra både private- og erhvervskunder for vores grønne indsats. Kombineret med vores fokus på lokale produkter og bæredygtig sourcing af råvarer forsøger vi at gøre Danmark bedre – ét træ ad gangen. De 60.000 vi har plantet giver et troværdigt fundament for vores mission” siger Peter Scheibel, direktør i Nordicwoods.

Nordicwoods Trees - øger bestanden af træer i Danmark

Holmris B8 Furnitree

Klimaforandringerne er her. Alle vil gerne gøre en indsats og en forskel.
På mange områder er vi selv en del af løsningen, for hver en handling mod en bæredygtig fremtid, er en handling mod klimaforandringerne.

Hos HOLMRIS B8 ved vi at vi kun kommer i mål med Paris aftalen, hvis vi arbejder i fællesskab. Alle CO2e reducerende tiltag gør en forskel. Hos HOLMRIS B8 har vi mange forskellige handlinger og tiltag hertil.

Et af vores bidrag til opnåelsen af Paris aftalen er, at vi tilbyder Furnitree til vores kunder.

Det betyder kort fortalt at vi tilbyder vores kunder køb af træer, når de køber møbler hos os. Her siger beregningerne lige nu at 1 arbejdsplads (bestående af 1 kontorstol, 1 bord og 1 reol) svarer til den udledning 5 træer absorberer.

Hos HOLMRIS B8 går vi gerne forrest, derfor har vi naturligvis selv købt træer svarende til 420 medarbejdere = 2.100 træer. Vi ønsker at træerne skal gøre en positiv forskel det sted de bliver plantet. Vi køber derfor udelukkende skove der er åbne for offentligheden, så skovene kan benyttes rekreativt.

Vi er stolte over at vi i efteråret 2022 kan sige at vi har bidraget med i alt 82.383 træer med Furnitree konceptet.

holmrisb8.com/da

Ditur.dk

Vi er utroligt glade for vores samarbejde med Growing Trees Network Foundation og for, at vi kan være med til at bidrage til en sikker skovrejsning i Danmark. Det er et initiativ som vi glædeligt støtter op om, og som giver meget god mening for os som virksomhed.

Ditur skoven | Vi donerer træer ved solgte Dissing ure

PLUS A/S

Vi bruger træ. Vi planter træer
-Træ har gennem mere end 80 år været en del af vores DNA. Derfor er samarbejdet med Growing Trees Network Foundation i vores øjne noget af det mest naturlige og meningsfyldte for os at investere i. Den første skov på 7500 træer er allerede sat i jorden til et fantastisk planteevent sammen med hele vores team og holdet bag Growing Trees. I år lader vi vores bidrag til den danske natur vokse med 10.000 træer og fortætter således med at støtte op om Growing Trees ædle mission; at sikre fremtidens drikkevand, dyreliv og rige natur.
-Lars Højsgaard, adm. direktør hos PLUS A/S

Kom med team PLUS på plantedag

Klimaskovene tilplantes med hurtigt voksende træarter som fremmer et hurtigere og større CO2 optag pr. hektar. CO2 ejerskabet tilhører virksomhederne der donerer træerne - og den private lodsejere får plantet den skov de ønsker samt får en fortjeneste for at sælge retten til CO2 optaget til virksomheden der donerer træerne. Skovene påligges fredskovs pligt der sikrer dem i fremtiden, ligesom lodsejeren tegner en brandforsikring.
Corporate Volunteering, når virksomhederne og deres ansatte ønsker at deltage i plantningen af de nye Folkeskove,  klima- og biodiversitets skove på private lodsejeres jord arrangeres et planteevent hvor de kan plante 200-500stk af skovens træer, eller dem allesammen. Når det er praktisk muligt og den private lodsejer  er med på at det sker på deres jord med den tilgang. Growing Trees Network sikrer at de rigtige match skabes.
Corporate Volunteering, når virksomhederne og deres ansatte ønsker at deltage i plantningen af de nye Folkeskove, klima- og biodiversitets skove på private lodsejeres jord arrangeres et planteevent hvor de kan plante 200-500stk af skovens træer, eller dem allesammen. Når det er praktisk muligt og den private lodsejer er med på at det sker på deres jord med den tilgang. Growing Trees Network sikrer at de rigtige match skabes.

Om Growing Trees Network & Growing Trees Network Foundation opererer som en non-profit organisation med at rejse midler fra privatpersoner, virksomheder og fonde til rejsning af Folkeskove og klimaskove i Danmark. I Danmark plantes på kommunale- og statsjorde samt kirkejord, skoler og private lodsejere.

I udlandet plantes pt i: Kenye, Uganda, Ecuador og Bolivia. I udlandet arbejde vi primært med danske samarbejdspartnere lokalt for at sikre størst mulig succes i samarbejde med lokalbefolkningerne.

Private bidragsydere kan få skattefradrag op til kr. 17.700 i 2023 via Growing Trees Network Foundation. Virksomheder kan opnå CO2 ejerskab i Danmark på private lodsejeres jord samt via hurtigt voksende Balsatræs projekter i Ecuador.

Sponsorerne findes i alle brancher og i alle størrelse fra ind- og udland. Fælles for dem er at de ønsker at gøre noget grønt, sælge produkter med "grønne egenskaber"  og være med til at reducere CO2, beskytte vores rene drikkevand, genplante planeten, skabe mere biodiversitet og nye rekreative områder samt skabe bedre levevilkår lokalt.

Siden etableringen i 2013 har Growing Trees Network samlet set - plantet 3.200.000 træer i Danmark fordelt på 119 Folkeskove og mere end 100.000 træer i Kenya, Ghana, I Amazonas Ecuador og Bolivia i lokale landsby projekter der forbedrer de lokales livsvilkår samt hjælper til at beskytte den enormt store biodiversitet som er i regnskovene.

Growing Trees Network deltog i 2019 i Danmark Planter Træer Tv-indsamlingen arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening og TV2.

De indsamlede 1.081.426 træer står her i foråret 2023 færdigplantet i 48 nye Folkeskove på kommunale-, stats- , og kirkejorde rundt i hele Danmark.