Virksomhed tager første skridt mod verdensrekord i Københavns Havn

Stromma Danmark lægger kanalbåde til, når tusindvis af Københavnere og turister hvert år sejler på havnerundfart i Københavns kanaler. En stor del af virksomhedens aktiviteter hører til på vandet, og Stromma har derfor en vision om at holde havnen ren. Et tre-årigt partnerskab med WWF Verdensnaturfonden bidrager til netop den vision, og næste projekt er i gang. Stromma og WWF installerer i dag 20 fiskehoteller, der bringer Københavns Havn tæt på verdensrekord.

Biohuts bliver installeret i Københavns Havn. Foto af: WWF Verdensnaturfonden

Stromma er Københavns største udbyder af turistture på land og til vands. Virksomheden har gennem tre år samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden om at beskytte livet i Københavns Havn. Det første projekt, parterne lavede sammen, var opsætning af såkaldte ’Seabins’, som er en slags havskraldespande. Generelt er Københavns Havn ikke plaget af meget affald i vandet, men disse Seabins har alligevel samlet blandt andet store mængder plastik og cigaretskodder.

”Som ansvarlig virksomhed har det stor betydning for os, at Københavns havn og kanaler er rene. Det er vores måde at bidrage til den by og de omgivelser, vi lever i og af hver dag. Derfor installerede vi allerede i 2019 to Seabins ved vores bådebro i Nyhavn, der tilsammen opsamler knap to tons affald fra vandoverfladen årligt,” siger adm. direktør Mads V. Olesen, Stromma Danmark.

Fra skraldespande til fiskehoteller

Sammen med By & Havn installerede WWF Verdensnaturfonden i juni i år 50 fiskehoteller, eller såkaldte ’Biohuts’, i Københavns Havn. Stromma har fulgt projektet på sidelinjen og har nu besluttet, at de vil bidrage med yderligere 20 Biohuts, der skal øge biodiversiteten i havnen.

Fiskehotellerne fungerer som hjem, spisekammer og gemmested for fiskeyngel. Desuden beskytter de småfiskene i en sårbar del af deres liv og bidrager til at øge bestanden og skabe et bedre havnemiljø. Erfaring viser, at fiskene flytter ind med det samme, og derfor forventer biologerne også en hurtig effekt i form af øget biodiversitet og med tiden også flere store fisk.

”Vores havskraldespande har vist sig at være en stor succes, så nu er det fiskeynglen, vi gerne vil gøre en ekstra indsats for. Småfiskene inviteres indenfor i ”Strommas fiskehoteller”, og vi ser frem til at intensivere forbedringen af biodiversiteten i samarbejde med WWF og By & Havn,” siger Mads V. Olesen.

Verdensrekord til København

WWF Verdensnaturfonden og By & Havn har ambitioner om at nå 100 Biohuts i år, og når det sker, bliver København den by i verden med flest Biohuts installeret. Og det er netop den ambition, Stromma ønsker at bidrage til. Med Strommas bidrag når Københavns Havn op på i alt 70 Biohuts, og de sidste 30 er nu udbudt.

”Havet er et helt uvurderligt klimaværn, og det er så enormt vigtigt, at vi alle sammen bliver bedre til at forstå det og passe på det. Et projekt i en størrelse, der gør København førende på Biohuts, kan forhåbentlig være med til at skabe fokus på at opnå et hav og økosystemer i balance,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, og afslutter:

”Denne type partnerskab og projekt passer godt i vores arbejde for, at hele Danmarks hav skal forvaltes bæredygtigt. WWF ønsker at 100% af Danmarks havareal skal være bæredygtigt forvaltet, 30% af havet skal beskyttes mod direkte trusler, og 10% af havet skal holdes helt urørt.”

WWF Verdensnaturfonden:
(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk
Stromma:
Lisette F. Thamdrup, Product Manager
(+45) 2266 6304 / Lisette.thamdrup@stromma.dk

Om samarbejdet mellem WWF Verdensnaturfonden og Stromma

Stromma Danmark, der blandt andet driver Canal Tours og råder over 17 havnerundfartsbåde i København, har indgået et tre-årigt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Stromma støtter WWF’s arbejde for et bedre og renere havmiljø i Østersøen. Samarbejdet sikrer gennem en række fælles aktiviteter, at danskerne får større interesse for havet og havnaturen. Stromma har cirka 75 både på nordisk plan, der sejler rundt i Østersøen. Deres mål er at blive førende inden for bæredygtighed i oplevelsesindustrien, drive virksomheden fremad i en grønnere retning og øge passagernes miljøbevidsthed.

Partnerskabet mellem Stromma og WWF Verdensnaturfonden i Danmark er en del af et større partnerskab mellem Stromma og WWF Sverige. Læs mere om det her.

Læs mere om Seabins her.

De resterende 30 Biohuts i København

Køb af Biohut: Mere information til virksomheder, grundejerforeninger eller andre, der ønsker mere viden om køb af Biohuts, kontakt Jan Bruun Jensen, By & Havn, via e-mail: JBJ@byoghavn.dk

Fotokonkurrence på Instagram: Læs mere om konkurrencen om at vinde en Biohut her

Regeringen overser vigtigt klimaværn i finanslovsforslaget15.9.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Nicolai Wammen fremlagde d. 30. august regeringens forslag til finansloven 2022. Ifølge ministeren er det tid til at ’lette foden fra speederen’, da det går ’rigtig, rigtig godt for dansk økonomi’. Det er positivt, men spørger man WWF Verdensnaturfonden, mangler forslaget blandt andet fokus på havet, der er et af de absolut vigtigste værn i klimakampen - med et kæmpe økonomisk potentiale.

’Earth Overshoot Day’ ligger endnu engang tidligere i år - men Corona har vist os vejen29.7.2021 07:02:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag, 29. juli, er jordens naturressourcer opbrugt for hele 2021. Dermed ligger ’Earth Overshoot Day’, som er dagen, hvor alle jordens ressourcer er opbrugt, og kloden begynder at gå i minus, tre uger tidligere end sidste år. Kun to gange tidligere har det set værre ud for planeten - et tydeligt signal om, at vi mennesker misbruger verdens ressourcer på bekostning af naturen. Men ifølge WWF Verdensnaturfonden er der en vej ud af mørket, der både vil gøre os rigere og give os mere natur.

H.K.H Kronprinsessen og WWF jubler: Der er håb for den danske natur21.6.2021 10:45:24 CEST | Pressemeddelelse

Flere tusinde højkvalitetsbilleder af den danske natur er på bare tre uger blevet delt under hashtagget #ForNaturenWWF, som er hjertet i H.K.H Kronprinsessen og WWF Verdensnaturfondens fælles fremstød for den danske natur. Danskernes kærlighed til naturen er overvældende, og det store engagement er et vigtigt skridt i kampen for at beskytte den vilde danske natur og de mange truede arter.

Nye guides hjælper danskerne til bedre plastikvaner17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. juli er det slut med at bruge engangsplastik som engangsbestik af plastik, plastiktallerkener til engangsbrug og sugerør af plast, når det såkaldte engangsplastikdirektiv træder i kraft. Heldigvis har Tuborg og WWF udviklet en række simple løsningskataloger og guides, der skal hjælpe danskerne, foreninger, koncertsteder og virksomheder med at knække deres plastikvaner – også når det kommer til engangsplastik. En kærkommen gave til de storforbrugende danskere, som årligt smider 33 kg engangsplastik i skraldespanden.