Vigtigt fokus på digitale spilleregler

Regeringens nye strategi for teknologisk diplomati peger i den rigtige retning, mener IDAs formand
IDAs formand ser flere gode takter i regerings strategi for tech-diplomati.

Danmark skal gå forrest i debatten om, hvordan tech-virksomhedernes datadrevne og algoritmiske forretningsmodeller skal udformes.Derfor vil regeringen sætte sig i spidsen for en international alliance af lande, der skal få styr på tech-giganter som for eksempel Facebook og Google.

Sådan lyder dele af udspillet, der i dag blev præsenteret af udenrigsminister Jeppe Kofod, og det bliver godt modtaget af formand for IDA Thomas Damkjær Petersen.

”Det er en stor og vigtig opgave, som Danmark ikke kan løfte alene. Men gennem fokuseret tech-diplomati kan vi i fremtiden få den stærkeste mulige stemme til at sikre, at fremtidens digitale verden udvikles og implementeres i overensstemmelse med danske værdier og principper,” siger han.

Thomas Damkjær Petersen understreger, at det er en meget presserende opgave, og at ikke bare er brug for løftede pegefingre, men reel handling.

”Tech-giganterne påtager sig i dag ikke det ansvar, som vi med danske øjne mener, de bør. Derfor er det særdeles positivt, at Danmark nu vil spille en aktiv rolle for påvirke udviklingen.’ siger han.

I Udlandet, men også herhjemme, er både nyheder og politisk debat i stigende grad flyttet til Twitter og Facebook, og dermed bliver mange demokratiske grundværdier lagt på tech-giganternes platforme, hvor debatten ikke længere nødvendigvis kontrolleres eller faktatjekkes.

”Det er alle efterhånden klar over kan ende helt galt. Derfor skal vi ikke overlade det til tech-giganterne at formidle den demokratiske debat – heller ikke herhjemme – før der ligger klare spilleregler for, hvordan opgaven skal varetages. Hvis vi skal være et digitalt demokratisk foregangsland, skal vi også kigge indad,” siger Thomas Damkjær Petersen.

IDAs formand ser flere gode takter i regerings strategi for tech-diplomati.