KonditorBager A/S

Victoria fra Bagedysten sammensætter specialkage til fordel for børn på flugt

Victoria fra Den Store Bagedyst er medudvikler af en velgørenhedskage for børn på flugt. Hver solgte kage giver fem kroner til Danmarks Indsamlingen. Kagen sælges landet over i Konditorbagers 51 butikker fra 20. januar.
– Jeg har allerede bagt den masser af gange, og jeg kan sige så meget, at mine drenge elsker den. Men I må vente lidt endnu med at smage den, siger Victoria Askjær med et glimt i øjet om den ny velgørenhedskage, hun har lavet sammen med Konditorbager i forbindelse med Danmarks Indsamlingen. Til højre på fotoet ses konditor Anette Drengsgaard fra Konditorbager. Foto: PR.

Bagedystens Victoria Askjær, der med sin spontane og direkte facon charmerede sig lige ind i hjertet på børn og voksne, står i centrum for en ny stor indsamling til fordel for børn på flugt.

Den 29-årige alenemor og mesterbager har udviklet en specialkage i samarbejde med Konditorbager. Kagen sælges fra den 20. januar over hele landet i Konditorbagers 51 butikker. For hver solgte kage går der fem kroner til Danmarks Indsamlingen.

Jeg har selv to små børn og ved, hvor meget det betyder for et barn at kunne føle sig tryg. At være på flugt må være noget af det mest utrygge, et barn kan opleve. Det gør dem magtesløse. De har brug for, at der er nogle, der passer på dem og hjælper dem med at tilegne sig de redskaber, de skal bruge resten af livet, siger Victoria Askjær, der konkret står bag sammensætningen af kagen i form af de smage og elementer, der indgår i den.

Håber på over 200.000 kroner

Kagen sælges under overskriften ”god smag for en god sag”, og Victoria Askjær håber på, at initiativet kan indbringe på den gode side af 200.000 kroner, hvilket Konditorbagers direktør, Morten Lapholm, vurderer er et realistisk bud.

Kagen består af en mazarinbund penslet med fin mørk chokolade, æblekompot med et tvist af citron og kardemomme, omkredset af en hvid chokolademousse lavet på den fineste hvide belgiske chokolade. På toppen er kagen pyntet med marengstoppe, den samme hvide belgiske chokolade som i moussen og strimler af citronskal.

– Jeg har allerede bagt den masser af gange, og jeg kan sige så meget, at mine drenge elsker den. Men I må vente lidt endnu med at smage den, siger Victoria med et glimt i øjet.

Ved siden af sine bageprojekter arbejder Victoria stadig indenfor det socialpædagogiske område på et bosted på Viborg-egnen. Tiden lige efter optagelserne i juli brugte hun til at komme på plads i hverdagen igen, hvilket hun nød meget, for hun er ikke skabt til at være konstant midtpunkt, som hun udtrykker det.

– Jeg så kager overalt i den periode og fandt inspiration i de mest pudsige ting, der ikke altid havde så meget at gøre med bagværk. Nu foregår det i et andet tempo, og det er rart. Så må vi se, hvad fremtiden byder på området. Jeg er åben for input og god til at være sammen med andre mennesker, og det skal jeg holde fast i – dét og muligheden for at være kreativ.

Lokale bagere følger Victoria

Victoria Askjærs kage bliver solgt over hele landet hos Konditorbagers butikker fra den 20. januar. De lokale bagere, der laver alt deres brød fra bunden, bager kagen efter Victorias anvisninger.

– Efter personligt at have set og smagt Victorias forslag er jeg sikker på, at kagen bliver et velgørenhedshit i januar. Vi prioriterer kvalitet og smag meget højt, og det lever den til fulde op til, siger direktør Morten Lapholm.

Danmarks Indsamlingen 2020 går til børn på flugt. Bag indsamlingen står 12 humanitære organisationer og DR. Danmarks Indsamlingen har fundet sted siden 2007 og har i alt indsamlet mere end 1 milliard kroner gennem årene. Vanen tro afsluttes indsamlingen med et stort live TV-show, der i år finder sted lørdag den 1. februar.

Victoria Askjær
Deltager i den store Bagedyst 2019 (fik en flot 2. plads)
victoria.askjaer@gmail.com

Morten Lapholm
CEO, Konditorbager
morten@konditorbager.dk

Jesper Gothard Jensen
Markedsføringsansvarlig, KonditorBager
jesper@konditorbager.dk

Billeder

Download
Victoria Askjær og Konditorbagers kage, der sælges til fordel for børn på flugt. Kagen  består af en mazarinbund penslet med fin mørk chokolade, æblekompot med et tvist af citron og kardemomme omkranset af en hvid chokolademousse lavet på den fineste hvide belgiske chokolade. På toppen er kagen pyntet med marengstoppe, den samme hvide belgiske chokolade som i moussen og strimler af citronskal. Foto: PR.
Victoria Askjær og Konditorbagers kage, der sælges til fordel for børn på flugt. Kagen består af en mazarinbund penslet med fin mørk chokolade, æblekompot med et tvist af citron og kardemomme omkranset af en hvid chokolademousse lavet på den fineste hvide belgiske chokolade. På toppen er kagen pyntet med marengstoppe, den samme hvide belgiske chokolade som i moussen og strimler af citronskal. Foto: PR.
Download

Information om KonditorBager A/S

KonditorBager A/S
Priorsvej 31