Viborg henter lidt af det tabte i kommuneundersøgelse

Sidste års markante tilbagegang for Viborg med en 62. plads bliver i år delvist hentet ind med 10 pladser op til en 52. plads i DI’s Lokal Erhvervsvenlighed 2021. Kommunen ligger i top ti i kategorien ”Brug af private leverandører”. Men til gengæld trækker kategorien ”Infrastruktur og transport” ned på det samlede resultat. Her blev det til en 83. plads.

Fra sidste år at ligge lige på kanten til den dårligste tredjedel i DI’s undersøgelse har Viborg Kommune i år genvundet lidt af det tabte, men ligger stadig lige i den dårlige halvdel sammenlignet med de øvrige 93 kommuner, der bliver målt i undersøgelsen.

- Det er dejligt, at Viborg har vendt tilbagegangen. Måske kan vi håbe på, at kommunen med resultatet sidste år fik et wake-up call, som nu giver pote. Vi har også haft konstruktive møder med ledelsen af Viborg Kommune, og borgmesteren er kommet i gang igen med at besøge virksomheder. Men der er ingen tvivl om, at der ligger et solidt arbejde forude for kommunen for at gøre sig mere attraktiv for virksomhederne, siger formand for DI Silkeborg-Viborg Jacob P. Jensen, der til daglig er adm. direktør for Jysk Display A/S.

Et oplagt område for kommunen at arbejde på er i kategorien ”Infrastruktur og transport” i og med det her blev til en 83. plads. I undersøgelsen er det understreget, at det ikke handler om motorveje men kun om lokale veje. Men alene i den underkategori ”Det kommunale vejnet” er kommunen gået markant tilbage fra en 75. plads sidste år til en 84. plads. Og bedre ser det ikke ud i underkategorien, der handler om muligheden for at gøre brug af offentlig transport for at komme på arbejde. Her er placeringen røget fra en 33. plads sidste år til en 77. plads i år. Og det er så absolut den kategori, som virksomhederne ønsker, at kommunen prioriterer højest ifølge et ekstraspørgsmål derom i undersøgelsen.

- For de enkelte virksomheder har det stor betydning med et godt vejnet, så det er let at transportere varer, og det er let for medarbejderne at komme til og fra arbejde. Fremkommelighed er nøgleordet for langt de fleste virksomheder. Bliver det for besværligt for virksomhederne på de områder, så kan det i værste fald betyde, at ejerne af virksomhederne flytter virksomheden væk fra vores kommune, siger Jacob P. Jensen.

Han peger på, at selv om der nu ligger en beslutning om etablering af Hærvejsmotorvejen, så ligger der stadig et stort arbejde med at gøre transportvejene bedre.

- Dels er der stadig brug for at gøre de andre veje, der forbinder Viborg med omverdenen bedre, samt sikre, at trafikken inde i byområdet glider bedre. Dels er der brug for, at vi får diskuteret og planlagt, hvordan vi i kommunen kan indrette os på bedste måde til den dagmotorvejen bliver åbnet. Det gælder i forhold til erhvervsarealer, bosætningsmuligheder og hvor til- og frakørsler skal etableres. Men først skal vi naturligvis have afklaret mere præcist, hvor motorvejsstrækningen kommer til at ligge, siger Jacob P. Jensen.

På plussiden ligger Viborg i top ti-listen, når det gælder brugen af private leverandører med en 6. plads.

- En attraktiv kommune er åben for at lade private leverandører byde på kommunale opgaver. I sådan en konkurrencesituation vil de private virksomhed vinde nogle af opgaverne, de offentlige aktører andre. Men alene det, at en opgave udsættes for konkurrence, gør, at alle parter skal oppe sig, hvad angår kvaliteten af tilbuddet, tænke nyt osv. Det er i sig selv med til at udvikle velfærden. Så her er et lyspunkt for Viborg, siger Jacob P. Jensen.

Se undersøgelsen her.

Fakta om Lokal Erhvervsvenlighed 2021

DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.

7.770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.

Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger – kontakt konsulent Gordon Trier Holm, mail gth@di.dk, tlf: 2949 4606 eller chefkonsulent Lars Bøgeskov, mail: larb@di.dk, tlf: 2236 3138

For yderligere information om DI Silkeborg/Viborg:

Konsulent Gordon Trier Holm
Mail: gth@di.dk