Viborg arbejder på kortere ventetid og let adgang til parkering

På det årlige dialogmøde mellem Viborg Kommune og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland var der fokus på, hvordan kommunen kan blive endnu mere erhvervsvenlig. De lokale virksomheder havde gode råd til kommunen om både parkeringstilladelser, åbningstider på genbrugspladserne og ventetiden på en byggetilladelse.

- Vi har altid en ambition om, at vi vil levere den bedst mulige service over for de lokale virksomheder, og netop vores årlige dialogmøder er med til at sætte fingeren på de steder, hvor vi kan gøre kommunen til et endnu bedre sted at drive virksomhed. Derfor ser vi positivt på de ting, som Dansk Byggeri på vegne af virksomhederne har peget på, siger borgmester i Viborg Ulrik Wilbek.

En af de ting, som kan gøre hverdagen lidt nemmere for de lokale virksomheder, er ifølge Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, en app, hvor virksomhederne kan booke parkering ud fra oplysninger om virksomhedens SE-nummer. I dag kan der nemlig kun bookes parkering til arbejdsbiler ved at ringe eller møde op i kommunens åbningstid og oplyse bilens registreringsnummer.

- Det er meget positivt, at kommunen allerede har sat forvaltningen til at undersøge de digitale muligheder. Jeg oplever, at Viborg Kommune er meget åben over for de input, som vi kommer med, og at de gerne vil gøre en indsats for at imødekomme virksomhedernes ønsker og behov, siger bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Per Yding Sørensen.

Efter ønske fra de lokale bygge- og anlægsvirksomheder undersøger kommunen også mulighederne for at holde længere åbent på Revas genbrugsstationer, ligesom kommunen også er i gang med at forkorte ventetiden på en byggetilladelse, der er steget uhensigtsmæssig meget på grund af stor byggeaktivitet, nye bestemmelser samt udfordringer med at rekruttere nye medarbejdere.

- Vi har taget en principbeslutning om, at ventetiden skal være markant kortere – uanset hvad det så må koste. Heldigvis kan vi allerede nu se, at det går den rigtige vej. Vi anvender nye digitale systemer, der letter arbejdet, vi får hjælp fra eksterne rådgivere og har ansat ekstra medarbejdere. Vi er endnu ikke i mål, men det kommer vi, siger borgmester i Viborg Ulrik Wilbek.

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser positivt på de forskellige tiltag, som Viborg har gjort i forhold til sagsbehandlingen af byggetilladelser.

- En af de ting, der kendetegner en erhvervsvenlig kommune, er, at de lytter til de lokale virksomheder og samtidig er klar til at handle på de ting, der kan lette hverdagen for både borgere og små og store virksomheder. Derfor er Viborg også blandt de ti mest erhvervsvenlige kommuner i hele landet, siger Per Yding Sørensen, bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

Borgmester i Viborg Ulrik Wilbek, telefon 40 78 88 00
Bestyrelsesmedlem af Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Per Yding Sørensen, telefon 20 14 15 05

Meget positivt at der tegner sig bred politisk opbakning til at forbedre håndværkerfradraget8.4.2020 13:57:50 CESTPressemeddelelse

Lige nu er telefonen meget stille hos mange håndværkere. En ny spørgeundersøgelse blandt medlemsvirksomhederne fra Dansk Byggeri viser, at lige knap halvdelen af virksomhederne oplever, at private kunder annullerer deres ordrer. Derfor hilses det meget velkomment, at der nu er udsigt til en bred politisk opbakning i Folketinget til at hæve håndværkerfradraget og gøre det mere fleksibelt i år.