Vi tror, boligen er bedre isoleret, end den er

Kun otte procent af boligejerne mener, at deres bolig er i energimæssig dårlig stand, men hele 34 procent af vores boliger har et energimærke E eller dårligere, viser en spørgeundersøgelse fra YouGov. Ifølge Dansk Byggeri er det tankevækkende, at så få ved, at de fyrer for gråspurvene.

Alt ser fint ud på overfladen, men hulmuren mangler isolering, og det samme gør rør og lofter, og langs vinduesrammen løber en kølig brise.

En rundspørge foretaget af YouGov for Dansk Byggeri blandt danske boligejere viser, at kun otte procent mener, at deres hus er i energimæssig dårlig stand. Det står i skærende kontrast til, at hele 34 procent af vores boliger har et energimærke E eller dårligere, som betyder, at huset fx er mangelfuldt isoleret, og at energiregningen ligger i den høje ende.

- 65 procent af vores bygninger er bygget før 1980, og altså før der for alvor blev sat energikrav til vores bygninger. Derfor er der rigtig mange ældreparcelhuse, bungalows og så videre, hvor el- og varmemålerne løber lige lovlig hurtigt. Det er tankevækkende, at kun en meget beskeden del af boligejere ved, at de fyrer for gråspurvene, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Bygninger står i dag for ca. 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug.

- Udfordringen er, at når boligejerne ikke kender, eller fejlvurderer, den energimæssige stand af deres bolig, så når de heller ikke dertil, hvor de overvejer, om de fx skal hulmursisolere eller installere en ny varmekilde. Mange fokuserer på nyt køkken og bad og glemmer fx at se på husets yderskal og rør, siger Camilla Damsø Pedersen.

Derfor mener Dansk Byggeri, at information om og tilskud til energibesparelser bør prioriteres højere fra politisk side.

- Det kan være svært at vide, hvor man skal begynde, og hvilke investeringer der kan betale sig for netop dit hus. Og som det er med alt andet, så spiller prisen også ind her. Hvis politikerne alvorligt mener, at de vil nedbringe Danmarks udledning af CO2 til nul i 2050, er det vigtigt, at der er gode tilskuds- og fradragsordninger, som motiverer boligejerne til at energirenovere. I dag har vi håndværkerfradraget og energiselskabernes tilskud, men i forhold til de ordninger, som findes i nabolande som Sverige, Norge og Tyskland, så blegner de danske muligheder for tilskud, og det smitter selvfølgelig af på boligejernes motivation, siger Camilla Damsø Pedersen.

Energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen, telefon 23 28 49 13
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Billeder

Hent figur over, hvordan boligejerne vurderer deres boligs energimæssige stand her