Verdensnyhed: Danske Shape lancerer leje af undervisningsrobotter

Som den første virksomhed i verden tilbyder danske Shape Robotics, at skoler kan abonnere på undervisningsrobotter. Dermed behøver offentlige budgetter ikke belastes af krav om øget teknologiforståelse hos eleverne.

Danske skoler og uddannelsesinstitutioner har fået et nyt og stærkt kort på hånden, når de vil sætte teknologiforståelse på skemaet. Den danske robotvirksomhed Shape Robotics i Farum lancerer nemlig et abonnement på sine populære undervisningsrobotter Fable og Fable Spin.

I selskab med udførlige undervisningsmaterialer er robotterne klar til at tage lærere, elever og studerende i hånden, når lille Amalie og hendes klassekammerater skal introduceres til de naturvidenskabelige STEM-fag (Science, Technology, Engineering og Mathematics). Robotterne kan følge Amalie hele vejen fra folkeskolens 3. klasse op til og med ungdomsuddannelserne.

”Vi er glade for at have fået Fable-robotterne ind i undervisningen. Robotterne giver os nye tilgange til naturvidenskab, og gør programmering og teknologiforståelse konkret for eleverne at arbejde med,” siger Pia Bajlum Esbensen der er Pædagogisk Udviklingskonsulent og bl.a. tilknyttet Engelsborgskolen i Lyngby.

Den nye abonnementsordning på Fable-robotterne gør det nemt og billigt at komme i gang:

”På grund af usikkerhed om vores skolebudgetter ville vi nok afstå fra at købe robotter lige nu. Derfor er det godt, at der nu tilbydes et abonnement, så jeg som økonomisk ansvarlig har mulighed for at leje robotter i stedet,” udtaler Lizette Vesterlyng Larsen, som er skoleleder på Skelbæk Friskole i Klippinge.

Mange skoler er allerede i fuld gang med at gøre teknologiforståelse til en del af elevers og læreres dagligdag. På Christiansborg taler flere og flere politikere om at gøre teknologiforståelse til et fag i alle folkeskoler fra første til niende klasse. Det har den danske robotvirksomhed Shape Robotics taget konsekvensen af.

Vores nye abonnement gør det nemt og billigt for skoler, lærere og elever at komme i gang med at arbejde med nye teknologier. Vores vision er, at fremtidens voksne skal tilegne sig en så dyb forståelse af nye teknologier, at de bliver i stand til at skabe fremtidens løsninger på store udfordringer. Den vision bliver nemmere at realisere, når det koster under 170 kroner om måneden at leje en robot,” siger David Johan Christensen, som er direktør i og medstifter af robotvirksomheden Shape Robotics i Farum.

Flere danske skoler har allerede bestilt abonnement på undervisningsrobotterne.

Fakta om Fable på abonnement

Med det nye abonnement får skoler og uddannelsesinstitutioner en undervisningsrobot der:

• Kan anvendes på tværs af de fleste fag og klassetrin fra 3. klasse til ungdomsuddannelser
  • Løbende kan tilpasses i forhold antal og type af robot
  • Aldrig bliver forældet, da abonnementet inkluderer automatisk adgang til de nyeste funktioner og opdaterede undervisningsmaterialer, som løbende bliver videreudviklet
  • I abonnement koster 169 kroner om måneden eksklusiv moms og fragt

Abonnementet har én måneds opsigelse. Det inkluderer gratis support på e-mail eller telefon alle hverdage mellem kl. 09-16 samt gratis ombytning af dele, hvis de går i stykker (såfremt robotten er anvendt efter forskrifterne).

Fakta om Fable: International succes for dansk robot

Fable-robotterne anvendes nu på flere end 500 uddannelsesinstitutioner i 15 lande verden over. De danske undervisningsrobotter Fable og Fable Spin motiverer elever og studerende til at skabe nye løsninger. Ideen bag robotterne, der smelter teknologi og kreativitet sammen, opstod i et forskningssamarbejde imellem LEGO og DTU. To af robotforskerne i projektet udviklede et system, der gør brugeren i stand til at bygge en robot på få sekunder. Samtidig er robotten så avanceret, at den kan løse virkelige udfordringer.

Virksomheden Shape Robotics kom til verden i 2015 og har i dag 21 ansatte.

Se mere på: shaperobotics.com

David Johan Christensen, medstifter og CEO, Shape Robotics og
Moises Pacheco, medstifter og CTO
David Johan Christensen, medstifter og CEO, Shape Robotics og Moises Pacheco, medstifter og CTO

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.