Verdensmålene i top hos Dansk Byggeri på Folkemødet

Det bliver i høj grad verdensmålene, der kommer i fokus, når Dansk Byggeri slår dørene op til en lang række debatter på årets Folkemøde på Bornholm. Bæredygtige bygninger, kyst- og klimasikring og indeklimaet i folkeskolerne, ligestilling og bedre erhvervsuddannelser er på programmet. Og så udfordrer vi de unge i disciplinen lobbyisme og kårer dem, der er bedst til at overbevise andre om deres mærkesag.

Efter i en hel måned at have hørt politikere kæmpe om, hvem der er mest grøn og bæredygtig, har Dansk Byggeri inviteret dem, som skal sørge for, at den grønne omstilling bliver gennemført. Blandt andet kan man møde og debattere med en række virksomhedsledere og repræsentanter fra de organisationer, der arbejder med bæredygtighed til daglig.

- Bygge- og anlægsbranchen er med i kampen om at føre FN’s verdensmål og bæredygtige løsninger ud i livet. Derfor er det naturligt, at flere af vores debatter på Folkemødet er centreret om, hvorfor det er fornuftigt at vælge bæredygtige byggematerialer, spare på energien og tænke på indeklimaet, når man bygger nyt og renoverer, siger underdirektør Inger Petersen Thalund, Dansk Byggeri.

En anden topaktuel debat er den traditionsrige ”Cheføkonomerne har ordet”, hvor Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg har sat fire af landets mest citerede cheføkonomer stævne med TV 2 News Ole Krohn som ordstyrer. Er der brug for økonomiske reformer, og skal vi have velfærd eller skattelettelser, bliver der spurgt. Og mon ikke de aktuelle politiske regeringsforhandlinger også bliver berørt.

Trængsel på vejene og tog til tiden, ligestilling, erhvervsuddannelser, praktikpladser og bygge- og anlægsvirksomhedernes sociale ansvar bliver også sat til debat ved Dansk Byggeris arrangementer, der finder sted fra torsdag middag til lørdag eftermiddag, de fleste i gårdhaven på Maison du Nord, Storegade 4 lige ved Kirkepladsen.

Men Dansk Byggeri er som noget nyt også med i Verdensmålenes telt ved en stor konkurrence fredag aften, hvor politikere skal kæmpe mod blandt andet håndværkere og arkitekter og bygge Folkemødets mest bæredygtige byggeri.

Underdirektør Inger Petersen Thalund, ipt@danskbyggeri.dk, telefon 26 21 33 23
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri: Lad familievirksomheder og arvinger være i fred18.6.2019 15:30:00 CESTPressemeddelelse

Det er gift for generationsskifterne i de private virksomheder, hvis arveafgiften bliver sat markant op, sådan som de økonomiske vismænd foreslår. Det siger Dansk Byggeri, efter at vismændene i deres nye rapport argumenterer for at sætte den nuværende arveafgift på fem procent på familieejede virksomheder op til 15 procent. På forårsmødet i Det Økonomiske Råd anbefalede Dansk Byggeris direktør Lars Storr-Hansen også et højere og mere fleksibelt anlægsloft.