Verdens Bedste Indkøber 2022 – stem på de nominerede nu!

Nu kan du stemme på de tre finalister til prisen Verdens Bedste Indkøber 2022. De har alle gjort en særlig indsats for at bidrage til ét eller flere af verdensmålene gennem deres indkøb og et tæt samarbejde med leverandører.
Stem nu! Hvem skal vinde prisen Verdens Bedste Indkøber?

Stem på din favorit

Du kan stemme på din favorit frem til onsdag d. 25. januar her. Prisen uddeles den 1. februar, hvor Forum for Bæredygtige Indkøb (Forum) og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) holder årskonferencen. Se programmet for dagen på www.denansvarligeindkober.dk/aarskonferencer

Stort potentiale for mere bæredygtighed i leverandørkæderne

Det er fjerde gang, at Verdens Bedste Indkøber bliver hædret med en pris, som uddeles til en virksomhed, organisation eller institution, der har ydet et særligt bidrag til verdensmålene gennem ansvarlige indkøbsinitiativer. Danske virksomheder, organisationer og offentlige indkøbere har gennem deres indkøb markant indflydelse på, hvordan vores forbrug belaster klima, miljø og mennesker. Alene den offentlige sektor køber ind for ca. 380 mia. kroner om året – bare i Danmark.

Indkøbsmusklen kan drive en fair grøn omstilling og her er fokus på bæredygtighed, skalérbarhed og effekt samt nytænkning nøgleord. Det er netop de tre kriterier, som årets finalister er blevet udvalgt efter.

Tre veje til mindre klimaaftryk

De tre nominerede til årets pris arbejder på hver deres måde med at gøre en indsats for verdensmålene. Fællestræk hos de nominerede er genanvendelse og tæt samarbejde med leverandører.

• Høje-Taastrup Kommune har ved at skifte fra lejemåtter til ejemåtter i kommunens 75-80 institutioner sparet 20.000 kørte kilometer og et beregnet CO2 udslip på 4 tons årligt. Løsningen har været at købe bæredygtige cirkulære måtter fra BBN Nordic ApS, som er fremstillet via opsamling og genbrug af efterladte fiskenet (Ghost Nets) i verdenshavene. Rengøringen af måtterne sker lokalt og nemt ved støvsugning og hvis meget nødvendigt med spuling af vand, hvorved kommunen sparer både transport og kemikalier. Projektet understøtter verdensmål (6, 11, 12, 13 og 14).
  • Sinatur Hotel & Konference har på tværs af deres seks hoteller etableret en indkøbsgruppe, der har kortlagt alle leverandører og set deres værdisæt efter i kortene. Omdrejningspunktet har været udarbejdelse af et leverandørkodeks,der tydeliggør de mål og forpligtelser Sinatur stiller til sine leverandører. For at løfte sine leverandører afholder Sinatur løbende workshops, så de leverandører der måske ikke selv har midlerne til at styrke deres bæredygtighedsprofil alene får hjælp og støtte fra Sinatur.
  • De fem regioner (Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland, Region Hovedstaden) og Danske Regioner i samarbejde med AMGROS er gået sammen om at udarbejde Nordiske kriterier for mere bæredygtig emballage i sundhedssektoren. Formålet er at få leverandører til sundhedsvæsenet til at bruge mindre mængder emballage og dermed understøtte en udvikling mod mere klima- og miljømæssig bæredygtige emballager. Der har fra begyndelsen været tæt dialog med nordiske indkøbere og brancheforeningen Medicoindustrien for at sikre den størst mulige miljøgevinst, samt at markedet er med. Projektet understøtter verdensmål 12.2, 12.5 og 12.7.

Verdens Bedste Indkøber-prisen er indstiftet af IKA, Miljøstyrelsen, Etisk Handel Danmark, Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlig Grønne Indkøb. Se tidligere vindere her.

Kontakter

Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.

Stem nu! Hvem skal vinde prisen Verdens Bedste Indkøber?

Information om Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark
Overgaden Oven Vandet 10

+45 31 72 69 30https://etiskhandel.dk/

Etisk Handel Danmark er den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Vi står bag Videnscenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, medlemsnetværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.

Etisk Handel Danmarks medlemskreds tæller flere end 100 små, mellemstore og store virksomheder på tværs af sektorer, fagforeninger, erhvervs- og brancheorganisationer, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde.

Følg pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Flere pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Sidste års prisvinder: Vi har fået åbnet flere døre til leverandører med fokus på bæredygtighed30.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Verdens Bedste Indkøber-prisen gik sidste år til Sinatur Hotel og Konference for at inkorporere deres mål om ansvarlighed i samarbejdet med deres leverandører. Prisen har åbnet mange døre til leverandører, som ønsker at arbejde sammen med Sinatur om bæredygtighed. Frem til den 1. november kan man nå at indstille virksomheder eller organisationer – eller sig selv - til prisen Verdens Bedste Indkøber 2023.

Danske virksomheder går sammen om ansvarlig sojadyrkning i Brasilien12.9.2023 09:26:44 CEST | Pressemeddelelse

Det er nu lykkedes en række store danske virksomheder at gå sammen om fælles indkøb af ansvarlige sojakreditter i Brasilien. Med en fælles aftale vil virksomhederne støtte en ansvarlig produktion og beskytte den truede natur her og nu, samtidigt med i højere grad at gøre det muligt for virksomheder at købe certificeret soja. Det drejer sig om virksomhederne Arla, Rema 1000, Dagrofa, Coop, DLG og Danish Crown. Alle er medlem af ’Dansk Alliance for Ansvarlig Soja’ - en alliance faciliteret af Etisk Handel Danmark med støtte fra Udenrigsministeriet.