DI - Dansk Byggeri

Ventetiden på en byggetilladelse stiger på Lolland-Falster

I Guldborgsund tager det 37 dage for kommunen at sagsbehandle en byggetilladelse, mens det på Lolland tager 27 dage at få grønt lys til at stikke spaden i jorden, viser en ny opgørelse. Papirarbejdet bør ikke tage mere end 14 dage, mener Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Hvis du vil bygge et parcelhus eller en ny kontorbygning i Guldborgsund eller på Lolland, så tager det i gennemsnit henholdsvis 37 og 27 dage, inden kommunen har sagsbehandlet byggetilladelsen, og håndværkeren kan komme i gang med at støbe fundamentet og lægge de første mursten. Hvis du derimod skal bygge i Vallensbæk på Sjælland, så er papirarbejdet klaret på i gennemsnit fem dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri. Opgørelsen omhandler både erhvervsbyggeri og boligbyggeri.

- En gennemsnitlig ventetid på en måned eller lidt mere er ret langt tid, når man står og gerne vil i gang med at bygge eller renovere. Hvis vi gerne vil have lokal vækst, lokale arbejdspladser og flere borgere og virksomheder, der flytter til Lolland-Falster, så er det vigtigt, at den service man får på kommunekontoret er hurtig og god. Hvis Lolland og Guldborgsund skal kunne følge med Vallensbæk, som er de hurtigste i landet, så skal de virkelig trække i arbejdstøjet, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle de oplysninger, som de har brug for til sagsbehandlingen, så mangelfulde ansøgninger bør ikke være en undskyldning for en lang ventetid, mener Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

- Hvis begge kommuner kan komme ned på en gennemsnitlig ventetid på maksimalt 14 dage, så synes jeg, at det er rigtig fint, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

I 2017 var den gennemsnitlige ventetid i Guldborgsund 24 dage og på Lolland 20 dage.

- Ventetiden er steget i begge kommuner, så det er jo desværre gået den forkerte vej. Så jeg håber, at Lolland og Guldborgsund vil se på deres arbejdsgange og få vendt udviklingen, så sagsbehandlingen af byggetilladelser ikke bliver en stopklods i forhold til at komme i gang med arbejdet, siger Jesper Toftebjerg Andersen, formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftbjerg Andersen, telefon 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Information om DI - Dansk Byggeri