Ventetiden på en byggetilladelse er steget med 15 dage

Der er stor forskel på, hvor lang tid kommunerne er om at give grønt lys til at bygge et nyt hus eller en ny kontorbygning. På Bornholm bruger regionskommunen i gennemsnit næsten to måneder på papirarbejdet, viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri. Det er en stigning på 15 dage i forhold til sidste år.

Mens Vallensbæk Kommune sagsbehandler byggetilladelser på i gennemsnit fem dage, så tager det i gennemsnit 58 dage på Bornholm. Dermed er ventetiden på en byggetilladelse på et år steget med 15 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Det bekræfter kun de oplevelser, vi hører om fra både virksomheder og borgere, der oplever en meget lang sagsbehandlingstid - selv ved simple byggesager. En gennemsnitlig ventetid på næsten to måneder er uacceptabel. Kommunerne sagsbehandler efter samme lovgivning, og forskelle i lokalplaner og små og store byggerier kan ikke forklare så store forskelle. Vi kan kun misundeligt kigge mod Vallensbæk, der kan klare ærterne på ganske få dage, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunen har modtaget alle oplysninger i forhold til byggesagen, og byggesagen dermed er fuldt oplyst. Ventetiden skal derfor vurderes ud fra, at det udelukkende er den tid, som kommunen bruger på at behandle byggesagen. Ifølge Dansk Byggeri Bornholm bør den gennemsnitlige ventetid i kommunerne som hovedregel ikke overstige 14 dage.

- Jeg håber, at regionskommunen vil trække i arbejdstøjet og gøre noget ved den lange ventetid. Jeg er godt klar over, at regionskommunen ikke kan komme ned på 14 dage i år, men jeg håber, at den vil arbejde på at komme derhen inden for en overskuelig fremtid, siger Jens Koefoed.

Det er ikke kun på Bornholm, at ventetiden på en byggetilladelse stiger. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle landets 98 kommuner er det seneste år steget fra 46 dage til 50 dage.

- Jeg ved godt, at der i øjeblikket bliver bygget rigtig meget rundt omkring i landet, men kommunerne skal kunne følge med, ellers risikerer de at blive en bremse i forhold til vækst og nye arbejdspladser. Hvis en virksomhed har brug for en ny lagerhal, så den hurtigere kan betjene kunderne, så kan en lang ventetid på at komme i gang med byggeriet jo betyde, at kunderne smutter hen til konkurrenten og lokale arbejdspladser går tabt. Det er hverken i virksomhedens eller kommunens interesse, siger Jens Koefoed, formand for Dansk Byggeri Bornholm.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Bornholm Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Ballerup er mest erhvervsvenlig i hovedstadsområdet23.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Rødovre, Albertslund, Hvidovre, Ishøj og Tårnby er blandt Danmarks mindst erhvervsvenlige kommuner, mens Ballerup som den eneste hovedstadskommune blander sig med de bedste i hele landet til erhvervsvenlighed. Høje-Taastrup og Frederiksberg har taget store skridt i den erhvervsvenlige retning, mens København og Vallensbæk er rutsjet adskillige pladser ned af Dansk Byggeris årlige rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed.