Vejen til forbrugernes hjerter er digital
PwC’s nye undersøgelse viser, at der sker hastige forandringer blandt forbrugerne inden for en lang række af forbrugsområder, herunder køb af madvarer online. Således svarer hele 41 % af de danske forbrugere, at de i høj grad eller nogen grad forventer at handle madvarer online inden for de kommende 12 måneder. Det er lidt færre end på globalt niveau, hvor 50 % svarer det samme.
"Måden, folk køber ind på, ændrer sig, og mange får i dag leveret dagligvarer i hjemmet. Undersøgelsen viser desuden, at de helt unge såkaldte millenials er mere tilbøjelige til at købe deres madvarer online, så der er ingen tvivl om, at det er et område, der vil udvikle sig fremover," fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner i PwC og detailhandelsekspert.
Undersøgelsen viser desuden, at 25 % af de globale forbrugere i dag starter med at søge efter nyheder på de sociale medier. I Danmark er det lidt færre, nemlig 16 % af forbrugerne.
”Udviklingen har medført, at reklamer på de sociale medier, der giver mulighed for interaktion med forbrugeren, nu er den tredje mest effektive form for annoncering, og blandt de såkaldte millennials er det den mest populære reklameform, som nu også overgår de traditionelle tv-reklamer,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
De sociale medier påvirker i stigende grad vores køb
Ifølge undersøgelsen er hele 61 % af de globale forbrugere desuden påvirkede af de sociale medier, når det gælder deres køb, enten fordi de har fundet inspiration på de sociale medier, eller fordi de følger positive anbefalinger, som de har set på de sociale medier. I Danmark gælder det 36 % af forbrugerne. Til gengæld er det kun 17 % af de globale forbrugerne, der siger, de vil købe et produkt, fordi en berømt eller en såkaldt influencer har anbefalet produktet. Blandt de danske forbrugere svarer 12 % det samme.
”At sørge for en god forbrugeroplevelse handler ikke kun om selve købs- og detailoplevelsen. Forbrugerne søger en nem kunderejse, og virksomheder kan opnå dette ved at bruge en blanding af både fysiske og digitale tilgange," forklarer Henrik Trangeled Kristensen.
Mobiltelefonen er blevet den foretrukne måde at betale online
Over halvdelen af de danske forbrugere i undersøgelsen (59 %) benytter sig desuden af deres mobiltelefoner, når de skal betale regninger online, og lidt flere danske forbrugere overfører penge online (63 %).
”Det er først gang i de 10 år, hvor PwC har gennemført denne undersøgelse, at forbrugerne bruger mobiltelefonen mere end andre mobile enheder, når de shopper online. Og hele 24 % bruger deres smartphone til at shoppe på ugentlig basis,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Jo nemmere og mere enkelt, jo mere vil forbrugeren betale
Undersøgelsen viser desuden, at forbrugerne, som i dag konstant bliver bombarderet med et stort antal tilbud og valgmuligheder, søger værktøjer, der kan hjælpe med at gøre deres beslutning om køb nemmere og mere enkel.
“Ud over de digitale teknologier benytter forbrugerne sig også af deres omgangskreds, venner og familie, samt eksperter. Fx svarer knap halvdelen af de globale forbrugere, at de lytter til deres familie og venner, når de skal vælge rejsebureau. Undersøgelsen understreger dermed et velkendt faktum - nemlig at det betaler sig at give forbrugerne en god købsoplevelse,” understreger Henrik Trangeled Kristensen.
To tredjedele af forbrugerne er nu også mere villige til at tilgå ikke-traditionel sundhedsydelser online. Næsten 75 % af de globale forbrugere har downloaded sundhedsrelaterede apps, hvoraf trænings- og sundhedsovervågende apps er blandt de mest populære.
Nøgleord
Kontakter
Malene Billund
PR Manager
Mobil: 51332378
Mail: malene.billund@pwc.com
Vedhæftede filer
Information om PwC
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 250.000 PwC'ere i 158 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Streaming- og biografmarkedet er fortsat i vækst, men økonomisk usikkerhed påvirker forbrugernes adfærd på ét punkt18.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2025 ser ud til at blive et år med fremgang for de danske biografer, men danskerne forventes at blive mere tilbageholdende med at betale for streamingtjenester, viser PwC’s analyse af den danske streaming- og biografbranche.
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum