Varför automatiserad paketering är rätt för små och medelstora företag

Fler och fler små och medelstora företag över hela världen, får årligen en exceptionell tillväxt på marknaden för förpackningsautomatisering. Enligt en rapport 2018 från Research Nester, bör sektorn växa med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 9,2-procent under en sjuårsperiod fram tills år 2024. Vid det laget, anser analytiker att den globala marknaden kommer att ha nått 61.2 miljarder dollar.

Flexibla RG2-robotgripare från OnRobot hjälper tillverkaren av plastförpackningar för läkemedelsindustrin eliminera risken för kontaminering av produkterna.

Marknadens accelererade expansion beror på otaliga faktorer. I synnerhet sporrar den snabba industrialiseringen ständigt en mer utbredd produktionsverksamhet, särskilt i utvecklingsländer som Thailand, Argentina, Indonesien och Mexiko. Små och medelstora producenter nyttjar också mer avancerade förpackningstekniker för att förbättra arbetstagarnas säkerhet, sänka driftskostnaderna och öka produktiviteten.

Eftersom fler och fler små och medelstora företag implementerar förpackningsautomatisering i produktionen är det viktigt för företagen att göra det på ett smart sätt. Bland annat genom att se till att de inte bara förstår hur automationstekniken kan vara till nytta, utan vilka typer av verktyg som kan hjälpa till att göra distributionen sömlös och lyckad.

Ut det gamla, in med det nya

Förpackningsautomatisering kan vara en kostnadseffektiv lösning för små och medelstora företag som behöver öka produktionen. På samma gång får de mänskliga operatörerna en säkrare arbetsmiljö. Dessa företag kräver en större flexibilitet och mångsidighet i förpackningsprocessen, ofta behövs lösningar för låg volym och för hög mixproduktion. Cobots utformade för snabb och enkel omdistribution erbjuder stora fördelar. Och dessa cobots bör utrustas med anpassningsbar kraft och flexibla automatiseringsverktyg för att kunna klara av olika storlekar, former och skick av delar och råmaterial.

Andra företag behöver sensorer som kan vägleda robot-armar till olika positionerade delar på monteringslinjer, eller verktyg som snabbt kan programmeras och driftsättas inom några minuter. Detta ska även kunna ske under ledning av oerfarna operatörer.

End-of-arm-verktyg (EOAT) gör alla ovanstående krav möjliga att tillgodose.

EOAT kommer i en mängd olika former, från gripdon och verktygsväxlare till vridmoments-sensorer, var och en byggd för att göra den robotarm som den är fäst vid mycket mer kraftfull och kapabel. Beroende på dess utformning och funktion, kan EOAT hantera material som skiljer sig markant i storlek och form och bättre tillgodose uppgifter med korta ledtider. Den kan även underlätta arbete med hög-mix och lågvolym-förpackningar.

Dessa mycket samverkande applikationer hjälper till att göra palletering och paketering enklare och mer exakt än någonsin tidigare. En daterad applikation kräver till exempel att ett objekt är i en konstant position eller i en förutsägbar miljö för att fungera korrekt. Avancerad EOAT å andra sidan kan upptäcka felaktigt placerade objekt och justera efterhand. Traditionella tillämpningar begränsas av att de endast klarar av att tillämpa konstant greppkraft, medan dagens banbrytande EOAT lätt kan anpassa sig. Sammanfattningsvis kan man säga att modern EOAT är mindre krävande, effektivare och mycket mer mångsidig än sin mer restriktiva föregångare.

EOAT på jobbet

EOAT spelar en betydande roll både i automatiserade robotförpackningar och palletering. Därför måste små och medelstora företag vara noggranna när de väljer applikationerna, se till att de är bäst lämpade för deras specifika behov och mål.

Företag som hanterar stora volymer av konsumentprodukter som leksaker, glödlampor, farmaceutiska produkter och biltillbehör, kan till exempel använda en blandning av gripdon och sensorer. OnRobot´s VG 10 Vacuum Gripper och Hex 6-Axis Force/Torque Sensor arbetar i tandem och kan lösa frågor som rör paket eller produkt-högar av varierande höjd. Detta blir möjligt genom att den med stor exakthet kan bestämma ett objekts position (sensor) och säkert plocka den (gripdon) med färre men större sugkoppar. Detta EOAT-partnerskap hjälper till att undvika produkt-kollision, tillfredsställa behovet av dubbelt grepp, samt ha hand om objekt av varierande storlek.

På ett liknande sätt kan de små och medelstora företagen som arbetar med luftbubbel-packningar nyttja hex kraft/vridmoment-sensorn med antingen VG10 eller OnRobot RG2 eller RG6 Gripper. Denna flexibla och formidabla kombination av sensorer och gripdon kan nämligen säkerställa exakt positionering och plockning, anpassa sig till produkter med skiftande former och förpassa den tidskrävande processen att byta gripdon för varje produkt till det förflutna. Företagen som kan ha stor nytta av detta tillhör en affärsgrupp som vanligtvis omfattar Co-Packers, snabbrörliga konsumtionsvaru-producenter (FMCG) och tjänsteleverantörer av logistik.

EOAT revolutionerar automatiserad förpackning

EOAT-drivna automatiserade förpackningar är verkligen på uppgång. Det är tillgängligt och prisvärt och kan hjälpa till att lösa flera produktions och affärsutmaningar på en gång. Nu finns plötsligt kapaciteten för att öka produktiviteten, effektivisera driftskostnaderna och minska antalet produkter som skadas. Iochmed att EOAT även har kapacitet för att ta emot olika volymer, erbjuder dessa dynamiska program en tydlig väg framåt för företag av alla storlekar.

Bilder

Ladda ned bild
Med OnRobots flexibla End-of-arm-verktyg kan förpackningar nu packas ännu snabbare och utan slitage på anställdas fysik.
Ladda ned bild

Om OnRobot
Företaget, som etablerades 2015, slogs samman med Perception Robotics och OptoForce 2018 och efter ytterligare några månader förvärvades Purple Robotics. I april 2019 förvärvade OnRobot de immateriella rättigheterna till Blue Workforce, ett danskt företag som tillverkade gripare och ett visionssystem. Nu omfattar OnRobots produktserie en bred samling av robotverktyg, exempelvis elektriska gripare, kraft-/vridmomentsensorer, en vakuumgripare, den prisbelönta Gecko Gripper och verktygsbytare. Denna nya kombination av erbjudanden från OnRobot gör det snabbare och enklare att automatisera uppgifter som packning, kvalitetskontroll, materialhantering, maskinskötsel, emballering, montering och ytbehandling. Företaget planerar att växa genom ytterligare förvärv under de kommande åren. OnRobot har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, men har även kontor i Dallas, Soest (Tyskland), Barcelona, Warszawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore och Budapest.

Följ Grouleff Communications

Senaste pressmeddelandena från Grouleff Communications

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.