Varde satser på erhvervsvenlighed

2019 skal være året, hvor Varde for alvor rykker frem på listen i Dansk Byggeris undersøgelse af erhvervsvenligheden landets 98 kommuner. Sådan lød det, da borgmester Erik Buhl mødtes med Dansk Byggeri Sydjylland forleden og fortalte om de tiltag, som kommunen forventer vil løfte den op blandt de mest erhvervsvenlige.

- Sidste år var vi nummer 25 ud af 98 kommuner på Dansk Byggeris liste, og det forventer jeg, at vi kommer til at gøre endnu bedre i år. Vi er allerede godt i gang med flere initiativer, som vil gøre Varde til en endnu bedre kommune at drive virksomhed i, siger borgmester i Varde, Erik Buhl.

På det årlige dialogmøde mellem Varde Kommune og Dansk Byggeri Sydjylland var temaet erhvervsvenlighed, og Varde sætter mange kræfter ind på at blive en af landets mest erhvervsvenlige i år. Fx har kommunen besluttet at benytte AB18 uden fravigelser. Det er de betingelser, som normalt gælder, når fx kommuner og andre udbyder et byggeri. Det årlige anlægsbudget finansierer byggeriet af en ny stor skole og andre bygge- og renoveringsopgaver, som gør kommunen attraktiv for både virksomheder og borgere.

- Ventetiden på at få en byggetilladelse har også været for lang, men vi har fået gode råd fra både lokale virksomheder og Dansk Byggeri, så det er vi også godt i gang med at få ændret på, siger Erik Buhl.

Derudover er kommunen i gang med et større projekt, der skal ændre kulturen i kommunen, så alle medarbejdere per automatik skal tænke i løsninger frem for begrænsninger.

- Når kommunen dropper myndighedsrollen og i stedet tænker i løsninger og service, når en lokal virksomhed henvender sig, sker der helt automatisk en positiv forandring hele vejen rundt. Det er noget, som alle sydjyske kommuner med fordel kunne arbejde med. Jeg synes, at det ser ud som om, at Varde er godt på vej og godt i gang med at skrue op for erhvervsvenligheden. Varde kunne med fordel også se på muligheden for at udlicitere flere vej- og parkopgaver og samtidig spare nogle skattekroner på den post, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Borgmester i Varde Erik Buhl, telefon 40 17 44 54
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60