Vækstvirksomhed på Stevns hædres med DI-pris

Det er lysten, der driver værket. Den velkendte talemåde er drivkraften bag virksomheden BN-Plast Teknik i Hårlev, der har været på en imponerende vækstrejse siden 2013. Ejerne og ungdomsvennerne Boye Bo Nielsen og Kim Mach Andersen har knækket koden til succes og modtog DI Sydsjællands Initiativpris 2020.
Fra venstre: Formand DI Sydsjælland Klaus Rønholt, ejerne Boye Bo Nielsen og Kim Mach Andersen, BN-Plast Teknik og borgmester i Stevns Kommune Anette Mortensen.

BN-Plast Teknik fik overrakt initiativprisen på virksomhedens i Hårlev den 4. december 2020. Ved overrækkelsen deltog borgmester i Stevns Kommune Anette Mortensen og formand for DI Sydsjælland, Klaus Rønholt.

- Vi er rigtig stolte over denne pris, som er en anerkendelse af det hårde arbejde, som vi alle lægger i virksomheden. Vi synes selv, at vi gør det godt, men det betyder rigtig meget, når andre også ser det, siger de to direktører i BN-Plast Teknik, Boye Bo Nielsen og Kim Mach Andersen.

Da direktør Boye Bo Nielsen i 2013 købte plastafdelingen ud af virksomheden Bagger-Nielsen ApS, var det fordi han så et potentiale i at udvikle plastafdelingen til noget større. På det tidspunkt beskæftigede virksomheden to personer. Boye investerede i maskiner, ansatte flere medarbejdere og fandt mere plads ved at flytte virksomheden fra Ølstykke til Hårlev.

- Jeg så muligheden for at udvikle plastafdelingen fra Bagger-Nielsen blandt andet ved at investere i flere maskiner. Siden opstarten i 2013 har vi løbende udbygget vores maskinpark, så vi kan løse mange forskellige typer af opgaver, samtidig med at vi har kapaciteten til at følge med efterspørgslen, siger Boye Bo Nielsen.

Virksomheden landede sidste år et resultat på 1,5 mio. kr. mod 860.000 kr. året før. Den beskæftiger i dag otte medarbejdere, og for to år siden købte Boyes ungdomsven Kim Mach Andersen sig ind i virksomheden. Det har tilført flere ressourcer, kompetencer og ikke mindst et delt ansvar i virksomheden. Boye er plastmager og Kim er sælger. De er med andre ord det perfekte makkerpar.

- I kraft af virksomhedens udvikling har der været behov for at tilføre nye kompetencer. Derfor er jeg rigtig glad for at Kim kom med ombord for to år siden. For hvis jeg skal have tid til at udvikle produkter og styre produktion, så er der behov at virksomhedens produkter bliver solgt, ligesom vi løbende skal følge op på vores kunder, siger Boye Bo Nielsen.

BN-Plast Teknik har klaret sig flot gennem den nuværende coronakrise, hvor alle medarbejdere er blevet holdt i gang, og der har ikke været brug for lønkompensation til nogen.

- BN-Plast Teknik er et lysende eksempel på en virksomhed med initiativ og vækstambitioner, hvor man hele tiden har fokus på at udvikle sig. Samtidig har man været åben for at tilføre nye kompetencer og er bevist om, hvad der skal til, siger Klaus Rønholt formand for DI Sydsjælland.

- Vi er rigtig stolte af at modtage DI Sydsjællands Initiativpris, og det bekræfter bare, at vi er på rette vej. Står det til os, så fortsætter vi væksten og udviklingen af virksomheden, men det bliver i et tempo, hvor vi kan følge med. Næste mål er at blive iso9001-certificeret, lyder det fra både Boye Bo Nielsen og Kim Mach Andersen.

Fakta om BN-Plast Teknik ApS

- Etableret i 2013 af Boye Bo Nielsen, som overtog plastafdelingen i Bagger-Nielsen ApS

- Virksomheden bearbejder teknisk plast fra prototype til små og store serier. Maskinparken består af fræsere og drejebænke til bearbejdning af plader og rundstænger. Produkterne leveres blandt andet til maskin-, medicinal- og fødevareindustrien.

- Virksomheden flyttede i 2015 til Hårlev fra Ølstykke.

- I 2018 fik Boye Bo Nielsen en medkompagnon i ungdomsvennen Kim Mach Andersen.

- Virksomhedens bruttofortjeneste i 2019 blev på 5,4 mio. kr og årets resultat på 1,5 mio. kr.

Fakta om Initiativpris 2020

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds.

Det er bestyrelsen i den pågældende regionalforening, der udpeger modtager af Initiativprisen.

Kriterierne for Initiativrisen er:

• Virksomheden må ikke have over 100 ansatte.
  • Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.
  • Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.
  • Virksomheden skal være fuldt medlem af DI eller være associeret.

For yderligere oplysninger kontakt:

DI’s presserådgiver Ditte Rieland, tlf. 2246 7822
Direktør - produktion Boye Bo Nielsen, BN-Plast Teknik ApS, telefon 9189 5401