Vækstfondens årsrapport 2018: 13.000 job og trecifret millionoverskud

Vækstfonden leverede for femte år i træk et betydeligt trecifret millionoverskud på 482 mio. kr. og krydsede 3 mia. kr. i akkumuleret overskud i samme periode. Vækstlaget i dansk erhvervsliv er altså blevet en ganske god investering, som samtidig har skabt tusindvis af arbejdspladser og meget betydelig innovation, lyder det fra Vækstfondens formand Claus Gregersen.

Claus Gregersen, formand for Vækstfondens bestyrelse

Den stærke efterspørgsel på finansiering fra Vækstfonden fortsatte i 2018 på samme høje niveau som i 2017. I alt fik 751 virksomheder over hele landet finansiering fra statens finansieringsfond for samlet 2,4 mia. kr.

”I Danmark får vi mange gode idéer, og rigtig mange af dem bliver omsat til stærke
virksomheder. Vi ser det hver eneste dag i Vækstfonden og mærker det også på
bundlinjen. I 2018 var Vækstfondens investeringer med til at skabe ca. 13.000 job i Danmark svarende til et løft i BNP på 9 mia. kr. Det kan kun lade sig gøre, fordi Vækstfondens strategi bygger på langvarige partnerskaber med en bred vifte af private banker og investorer og på tætte samarbejder med andre offentlige aktører,” siger Claus Gregersen, formand i Vækstfonden.

Vækstfondens overskud går dels til staten i udbyttebetaling og dels til investeringer i ny innovation og vækst i danske virksomheder.

"Med resultatet for 2018 krydser Vækstfondens akkumulerede overskud over de seneste fem år 3 mia. kr. svarende til en gennemsnitlig årlig egenkapitalforretning på 14,3 pct. i samme periode. Det er et stærkt resultat, som afspejler en solid fremgang i mange af de virksomheder, vi har investeret i. Det er i sig selv glædeligt. Overskuddet betyder samtidig, at Vækstfonden kan opretholde sit høje aktivitetsniveau og være med til at finansiere nye generationer af virksomheder og dermed endnu mere fornyelse og vækst i Danmark," siger Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden.

I 2019 forventer Vækstfonden at fortsætte det høje aktivitetsniveau med en bred indsats over hele landet drevet af stærke partnerskaber med banker, revisorer, rådgivere, private investorer og offentlige aktører. Fokus vil særligt være på finansiering af virksomheder i den tidlige fase, som Vækstfonden sammen med Innovationsfonden har fået til opgave at løfte som led i den politiske aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet.

For yderligere information, kontakt:

Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden / 40 80 48 60 / cm@vf.dk
Peter Bruun, chef for kommunikation og CSR i Vækstfonden / 40 81 35 46 / pbr@vf.dk

Claus Gregersen, formand for Vækstfondens bestyrelse

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.