Væksten i antallet af lønmodtagere flader ud

Med en stigning på blot 200 flere lønmodtagere i job i august er der tegn på opbremsning i beskæftigelsen, som dog alligevel har ramt det højeste niveau nogensinde. I bygge- og anlægsbranchen er antallet af nye arbejdspladser også fladet ud sommeren over.

De nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der på hele arbejdsmarkedet nu er knap 2,8 millioner lønmodtagere i arbejde. Væksten i antallet af lønmodtagere i job er aftaget i år i forhold til sidste år, og har været præget af et stop-and-go forløb med stor fremgang i nogle måneder og tilbagegang i andre. Dansk Byggeri venter fortsat fremgang i det samlede antal job på arbejdsmarkedet i løbet af det næste år, men en mere moderat en af slagsen.

- Arbejdsmarkedet har været den store positive historie i dansk økonomi i flere år. Det skyldes de gode konjunkturer kombineret med arbejdsmarkedsreformer, der blandt andet betyder, at danskerne bliver længere på arbejdsmarkedet. Samtidig ser vi gode jobmuligheder for de seniorer, der vælger at blive i arbejde i længere tid, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

- Alt er dog langt fra fryd og gammen i øjeblikket. Det skyldes den fortsatte internationale usikkerhed om en endelig Brexit-aftale, handelskrigen mellem USA og Kina og økonomisk afmatning hos vores vigtige samhandelspartnere Tyskland og Sverige. Det bliver Danmark som en lille åben økonomi ramt af, selv om vi stadig befinder os i et grundlæggende solide opsving, siger Jacob Hangaard.

Færre job i bygge- og anlægsbranchen

I bygge- og anlægsbranchen har jobkurven ligget ret fladt henover sommeren. Også her er der skabt 200 nye job i august. Det betyder, at der nu er knap 166.400 lønmodtagere i arbejde i byggeriet, og at der har været en behersket stigning på 900 nye arbejdspladser siden januar.

- På anlægsområdet er der nu et hul i markedet, indtil arbejdet med Femern-forbindelsen begynder i 2021. De færre projekter betyder færre arbejdspladser allerede nu. Og kigger vi fremad, er der også udsigt til, at der vil blive bygget færre lejligheder. Det vil begynde at trække det samlede antal job inden for boligbyggeriet en smule ned, selv om beskæftigelsen fortsat vil ligge på et pænt niveau, siger Jacob Hangaard.

- De rekordlave renter har til gengæld fået mange danske boligejere til at lægge lån om. Samtidig bliver der generelt gennemført mange bolighandler. Det betyder flere opgaver med at renovere boliger ude på villavejene, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Dansk Byggeri kommer her i oktober ud med en ny prognose for bygge- og anlægsaktiviteten i 2020 og 2021.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Bygge- og anlægsbranchen er klar til klimakamp14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan bygge- og anlægsvirksomhederne bringe udledningen af CO2 ned, når de fremstiller og bruger byggematerialer? Og hvordan kan man gøre Danmarks boliger og bygninger mere energieffektive? Det bliver de to store spørgsmål, som det nye Klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen skal tage fat på. Formand for partnerskabet adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen fra Per Aarsleff A/S og Dansk Byggeri, der er sekretariat, glæder sig til at finde svarene.

Ny undersøgelse: Unge vil iscenesætte sig selv i døden14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Ældre mennesker har ikke nogen drøm om, at der skal gøres en masse stads ud af dem, når først de er døde. Omvendt har de unge det. De vil gerne sikre sig et eftermæle med et gravsted, hvor deres livshistorier bliver fortalt via en QR-kode. Mere end hver femte unge synes, at personlige QR-koder på gravsteder er en god idé. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri.