Vækst hos Dacapo Stainless trods turbulente tider

Silkeborg-virksomheden præsterede sidste år at ottedoble deres resultat efter skat til over 120 mio. kr. til trods for leveringsproblemer. Og succesen fortsatte trods svingende priser på rustfrit stål. Virksomheden er også blevet certificeret i henhold til ISO 14001:2015 om miljøledelse. Derfor får Dacapo Stainless A/S nu DI’s Silkeborg-Viborgs Initiativpris 2022 for virksomhedens vækst og for dens grønne profil.

I et marked med stadigt stigende priser havde Dacapo Stainless et nærmest forrygende år sidste år med tæt på en ottedobling af resultatet efter skat til over 120 mio. kr. Sidste år var der ovenikøbet propper i den internationale logistik med store forsinkelser til følge. Så virksomheden måtte kæmpe med at skaffe de mængder rør og andet rustfrit, som kunder gerne ville købe. Og samtidig steg priserne. Dermed buldrede omsætningen og ikke mindst indtjeningen i vejret i 2021. Det blev virksomhedens bedste resultat nogensinde og mere, end de havde lavet i overskud i de seneste syv år tilsammen.

Og succes er også umiddelbart fulgt med videre ind her i første kvartal af 2022, hvor virksomheden i Fårup solgte 30 procent mere stål, end de gjorde i det forudgående rekordsårs første kvartal. Det betød, at virksomheden har øget omsætningen i første kvartal med 80 procent set i forhold til samme kvartal i 2021. Indtjeningen er vokset med astronomiske 300 procent.

- Det er en fantastisk vækstrejse, som må have været hæsblæsende for Dacapo Stainless. Hele den vækst har også betydet, at virksomheden har måttet skaffe mere plads. Og derfor er de nu i gang med at opbygge et nyt lager på nabogrunden, hvor der er 10.000 kvadratmeter at gøre godt med, siger formand for DI Silkeborg-Viborg Jacob Peder Jensen, som til daglig er adm. direktør for Jysk Display A/S i Viborg.

Men det går op og ned i den branche. Før solgte virksomheden billigt stål dyrt og tjente dermed gode penge. Men nu sælger virksomheden dyrt stål billigt, og så falder indtjeningen også derefter.

Dog har Dacapo Stainless gennem de senere år sikret en stabil indtjening ved at supplere salget af rustfri stålrør, stænger og plader med såkaldte fittings. Det er en produktgruppe, hvor prisen er mere stabil, og som der takket være den grønne omstilling er stigende efterspørgsel på for tiden.

Men til historien hører også, at Dacapo Stainless også holder fanen højt, når det gælder bæredygtighed. Den 25. september 2020 blev virksomheden certificeret i henhold til ISO 14001:2015 om miljøledelse.

- Med den certificering har Dacapo Stainless ikke kun været gennem diverse forbedringsprocesser på tværs af organisationen. De har også forpligtet jer til en langsigtet forbedringsplan – og vil blive holdt ansvarlig. Så der er ingen fancy markedsføring eller varme løfter fra Dacapo Stainless men reel handling. Det er vejen frem for at få mere og bedre bæredygtighed hele vejen gennem forsyningskæden fra stålværkerne via Dacapo Stainless til deres kunder, siger Jacob Peder Jensen.

Det er med andre ord en virksomhed med succes, der mandag den 3. oktober får overrakt DI Silkeborg-Viborgs Initiativpris 2022. Prisen bliver uddelt kl. 15.00 hos Dacapo Stainless A/S, Neptunvej 1 i Fårup ved Silkeborg.

Og det er en stolt borgmester fra Silkeborg Kommune, der møder op på dagen til overrækkelsen.

- Hos Dacapo Stainless gør de en dyd ud af, at det skal være enkelt, gennemskueligt og helt igennem en god oplevelse at købe rustfrit stål. Og det er netop blevet muligt for virksomheden ved, at de gennem deres digitale løsninger gør køb af rustfrit stål meget nemmere og mere gennemsigtigt sammenlignet med, hvad der ellers er kutyme i branchen. Mere end 70 procent af alle ordrer modtager Dacapo Stainless digitalt, siger borgmester Helle Gade.

Fakta:

Dacapo Stainless leverer rustfrit stål til primært leverandører og reparatører af procesanlæg inden for blandt andet fødevare-, kemi-, offshore- og medicinalindustrien. Virksomheden har kunder i 50 lande og sælger 36.000 ton rustfrit stål årligt i form af rør, plader og stangstål samt mindre forarbejdede produkter.

Den lokale prisoverrækkelse:
Mandag den 3. oktober kl. 15.00 hos Dacapo Stainless A/S, Neptunvej 1, 8600 Silkeborg.

Fakta om Initiativpris 2022

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds. Det er virksomheder som på en eller anden måde kan fremhæves og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere.

Det er DI Silkeborg-Viborg, der udpeger den regionale modtager af InitiativPrisen.

Særligt kriterie i 2022: Virksomheden har skabt et stærkt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe nye bæredygtige løsninger i en verden præget af forandring og usikkerhed med stigende materialepriser, usikre globale forsyningskæder og mangel på medarbejdere.

Kontaktpersoner:

For yderligere information kontakt konsulent i DI Silkeborg-Viborg, Gordon Trier Holm, på tlf.: 2949 4606 og mail: gth@di.dk eller pressekoordinator i DI, Lars Bøgeskov, på tlf. 2236 3138 og mail: larb@di.dk

HR Manager Lone Lisberg fra Dacapo Stainless A/S på tlf: 2999 2835 eller på mail: lli@dacapo.com

Formand for DI Silkeborg-Viborg Jacob Peder Jensen på tlf: 2090 2070 eller på mail: jpj@jyskdisplay.dk

For yderligere information om DI Silkeborg/Viborg:

Konsulent Gordon Trier Holm
Mail: gth@di.dk