Utryghed i julen: Trods færre indbrud køber vi alarmsystemer i som aldrig før

Stigende utryghed og teknologiske fremskridt, der gør indbrudsalarmer stadigt mere tilgængelige, har sat skub i salget af udstyr til sikring af hjemmet. Stor byggemarkedskæde oplever en markant stigning i salget - og december er den travleste måned.
Tanken om et fremmed menneske, der endevender ens trygge hjem, får i stigende grad danskerne til at købe alarmer, kameraer og andre foranstaltninger mod uønskede gæster, og salget af alarmsystemer er vokset eksplosivt de seneste år. Foto: PR.

Hvert år bliver tusindvis af hjem gennemrodet og frarøvet de mest værdifulde genstande til stort ubehag og usikkerhed for beboerne. Tanken om et fremmed menneske, der endevender ens trygge hjem, får i stigende grad danskerne til at købe alarmer, kameraer og andre foranstaltninger mod uønskede gæster, og salget af alarmsystemer er vokset eksplosivt de seneste år. Det er til trods for, at det faktiske antal af indbrud er på det laveste niveau i 20 år med 28.765 indbrud – godt ni procent færre end i 1998.

– Vi har oplevet en massiv fremgang i salget af alarmsystemer og anden indbrudssikring. I løbet af året oplever vi to store højdepunkter i salget. Det ene er lige efter sommerferien, hvor mange desværre har haft en dårlig oplevelse med indbrud enten helt tæt på eller i omgangskredsen. Men den ubetinget største salgsfremgang sker op til jul, hvor folk ved, at det er højsæson for indbrud. December topper med et salg, der er 273 procent højere end maj, der er den mest stille måned, forklarer Martin Varberg Lüchtemeier, der er produktchef i XL-BYG.

Den stigende efterspørgsel har fået byggemarkedskæden til at etablere et nyt koncept, XL SAFETY, hvor alle produkter inden for sikring af hjemmet er samlet.

Billigere og smartere

Der er ifølge Martin Varberg Lüchtemeier to afgørende årsager til den stigende efterspørgsel. Meget tyder nemlig på, at vi danskere er blevet mere nervøse for indbrud. I Trygfondens Tryghedsmåling spørges der ind til, hvad der gør os danskere utrygge. I 2004 angav 10 procent, at de er noget eller meget utrygge ved risikoen for indbrud, og i den seneste Tryghedsmåling fra 2017 gjaldt det hele 25 procent. I samme periode faldt antallet af indbrud fra 32.800 til 28.765. Den anden forklaring skyldes de teknologiske fremskridt inden for alarmsystemer.

– I dag er alarmsystemer blevet både billigere og markant smartere. Det er ikke længere en ekstraordinær luksus, men en tilgængelig sikkerhed, som de fleste har råd til. Samtidig er systemerne blevet så nemme at opsætte og bruge, at både unge og gamle kan være med. Det har for alvor sat gang i salget, forklarer Martin Varberg Lüchtemeier.

Indbrudstyvenes værste mareridt er et stærkt nabofællesskab, og med moderne alarmer kan man vælge at lade alarmen gå på sine naboers telefoner sammen med sin egen. I stedet for at vente en halv time på en vægter, kan naboen stå klar på få sekunder.

Martin Varberg Lüchtemeier spår, at i fremtiden vil alarmsystemer være lige så udbredt som ringeklokker.

– Vi vil i højere grad styre hjemmets lys, varme, stikkontakter, ringeklokker, røgalarmer og altså også indbrudsalarmer med enkle tryk på telefonen. Teknologien er allerede tilgængelig, men i fremtiden vil Smarthome-funktionerne blive endnu mere integrerede i vores boliger, fortæller Martin Varberg Lüchtemeier.

Martin Varberg Lüchtemeier
Produktchef, XL-BYG
mvl@xl-byg.dk

XL-BYG er med 107 forretninger og en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner én af Danmarks største byggevarekæder med en stor webshop. Kæden henvender sig både til professionelle og private. www.xl-byg.dk