Uperfekte æbler bliver til dansk æblemost
Skæve og uperfekte æbler får en plads på hylderne i Bilka og føtex, når de bliver forvandlet fra spiseæbler til æblemost. Den nye madspilds-æblemost, der sælges i de to dagligvarekæder fra 25. januar, er presset udelukkende af danske plantageæbler, som er blevet frasorteret.
Hver liter æblemost indeholder saften fra op til 15 æbler og er hverken tilsat koncentrater, sukker eller nogen andre former for tilsætningsstoffer. De uperfekte æbler er plukket i danske æbleplantager og efterfølgende presset til æblemost hos Orskov.
-Vi kan ikke helt undgå, at der er æbler på vores æbleplantager, der ikke egner sig til at sælge som spiseæbler. Nogle afviger måske i størrelsen og andre i formen – men fælles for dem er, at de stadig smager enormt lækkert, og derfor gør de sig også rigtig godt i vores nye æblemost, fortæller produktchef Jesper Dalskov-Rasmussen fra Orskov Foods, der er producenten bag den nye æblemost.
I Bilka og føtex har man taget godt imod æblemosten, som er helt i tråd med forbrugernes lyst til at bekæmpe madspild, og de to kæders ambitiøse målsætning om at nedbringe deres samlede madspild. Derfor skal det heller ikke være hverken størrelsen eller formen, der skal afgøre, om de uperfekte æbler kan komme på hylderne eller ej.
-Madspild er et emne, der er højt på både vores og vores kunders dagsorden, og derfor kigger vi hele tiden efter nye måder, hvor vi kan bidrage til et mindre madspild. Her er den nye æblemost et rigtig godt eksempel på, hvordan vi kan tilbyde en velsmagende vare til vores kunder og samtidig gøre en indsats i kampen mod madspild, fortæller Jeppe Dahl Jeppesen, som er indkøbsdirektør i Salling Group, der står bag de to supermarkedskæder.
Flere initiativer – mindre madspild
Den nye æblemost er ikke det eneste madspilds-produkt i føtex og Bilka. Tidligere på året introducerede de to dagligvarekæder en særlig madspildsketchup, der er produceret udelukkende af overskydende tomater. Og i Frugt- & Grønt-afdelingerne kan kunderne finde unikke madspilds-agurker på hylderne. Agurkerne afviger i enten størrelsen eller formen, men, ligesom æblerne, smager de stadig ligeså godt som alle andre agurker. Udover at agurkerne ellers var blevet smidt ud, så går en del af salget også til aktiv bekæmpelse af madspild, fordi 25 øre per solgte agurk bliver doneret til foreningen ”Stop Spild af Mad”.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group og PFA indgår ny pensionsaftale med fokus på klima og sundhed8.5.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter grundige og konstruktive forhandlinger indgår Salling Group ny og forbedret pensions- og sundhedsaftale med PFA. Med den nye aftale får Salling Group en grønnere pensionsordning og en udvidet sundhedsforsikring, som dækker flere medarbejdere og sikrer bedre tilbud end tidligere.
Salling Group og Hjernesagen måler dit blodtryk, mens du handler7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forhøjet blodtryk er lig med forhøjet risiko for stroke, fællesbetegnelsen for blodprop og hjerneblødning. Derfor gør Hjernesagen, Salling Group og Salling Fondene det nu let og gratis at få målt sit blodtryk under indkøbsturen. Målet er at nå ud til alle dele af Danmark og nedbringe antallet af stroke.
Salling Group og Starbucks bakker op om national emballageordning: Indfører genbrugskopper fra i morgen30.4.2024 12:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer regeringen til at indføre pant på takeaway-emballage. En ordning som Salling Group og Starbucks hilser velkommen.
Salling Group leverer rekordomsætning og udbygger positionen som markedsleder i Danmark29.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med rekordomsætning og forbedret indtjening genfandt Salling Group momentum i 2023 trods inflation og et ustabilt marked. Butikskonverteringer, nyåbninger og fokus på kunderne blev gennemgående overskrifter for dagligvarekoncernen i Danmark, Tyskland og Polen.
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum