UnionPay, verdens største kreditkort, udvider markant i hele Norden

Kinesiske UnionPay, der står bag kreditkortet med flest kortholdere i hele verden, har indgået en ny markant partneraftale med Nets på tværs af Norden, der bl.a. muliggør kontanthævning, og det kan få afgørende betydning for dansk detailhandel at tage imod kortet, beretter førende dansk luksusbutik: “Da vi ser, at internationale rejser begynder at normalisere sig, vil Norden igen blive en vigtig destination for kinesiske besøgende i Europa”, lyder det fra UnionPays vicedirektør i Europa.

Med milliarder af udstedte kreditkort er kinesiske UnionPay suverænt den kortudsteder med flest kortholdere i verden. Herhjemme i Danmark er det imidlertid de færreste uden for detailhandlen, der overhovedet kender kortet med det rød-grønne-blå logo - men med en ny og udvidet aftale med Nets kan dette være på vej til at ændre sig: Aftalen giver nemlig brugere af UnionPay-kortet adgang til kontaktløs betaling i hele Nets’ nordiske handelsportefølje, og dermed er der tale om en markant udvidelse i samarbejdet med UnionPay i Danmark og resten af Norden, lyder det:

“Vi er glade for at kunne tilbyde et betydeligt større antal af vores kunder muligheden for at acceptere UnionPay. Udvidelsen af betalingsmulighederne på salgsstederne gør det muligt for butikkerne at imødekomme kundernes betalings-præferencer, hvilket er en vigtig omsætnings-driver. Vores partnerskab med UnionPay er særligt vigtig for butikker som betjener mange turister på tværs af Norden. Når UnionPay-kortholderne begynder at vende tilbage, vil butikkerne kunne tilbyde dem at betale med deres foretrukne betalingskort”, lyder det fra Robert Hoffmann, CEO for Merchant Services hos Nets, der betoner, at med udvidelsen inden for hæveautomater vil aftalen ikke blot få betydning for Nets’ nordiske partnere, men gennemgående for de nordiske samfund eftersom UnionPay-kortholdere nu får bedre adgang til at hæve kontanter.

Et “livsnødvendigt” betalingskort

Efterhånden som den internationale rejseaktivitet genoprettes, vil kinesiske og europæiske UnionPay-kortholdere, der besøger Norden, kunne bruge deres kort eller mobiltelefon til at betale ved over 100.000 Point-of-Sales (PoS) i tillæg til at hæve kontanter i flere end 6.000 hæveautomater i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Norden har været en stadigt mere populær destination for UnionPay-kortholdere i de senere år, hvor man i 2019 bød velkommen til over 1,5 millioner kinesiske turister. Ifølge Nets brugte en udenlandsk kortholder i gennemsnit DKK1.000 pr. transaktion i juli 2021, hvorimod en UnionPay kortholder i gennemsnit brugte hele DKK2.500 pr. transaktion i samme periode, og det er faktorer som disse, der bl.a. får Paul Hvelplund, direktør hos juveleren Hvelplund i København, til at understrege vigtigheden af at kunne modtage UnionPay:

“Vi har ekstremt gode erfaringer med UnionPay, og jeg vil sige det sådan, at hvis du vil have kinesiske kunder i din butik, så er det livsnødvendigt at kunne modtage UnionPay-kortet og have det lille UnionPay-logo i vinduet. Fra vores beliggenhed på Østergade i København, vil jeg vurdere, at det er ca. 80% af alle vores kinesiske kunder, der betaler med UnionPay-kortet. Så hvis ikke du tager UnionPay, så handler de bedste kinesiske kunder ganske enkelt ikke i din butik”, udtaler Paul Hvelplund.

Signal om normaliseret kinesisk rejseaktivitet

Nets og UnionPay har haft et langt og vellykket partnerskab, der går tilbage til 2007. Siden er der gjort konsekvente fremskridt mod fuldstændig accept af UnionPay-kortet i hele Nets’ nordiske PoS-netværk, og med den nye aftale bliver der givet signal til den danske detailhandel om, at Norden igen kan blive en vigtig destination for UnionPay-kortholdere på den anden side Corona:

”Vi er glade for at have underskrevet denne betydningsfulde nye aftale med vores partner Nets, som væsentligt øger UnionPay-accepten på tværs af hele Norden. Da vi ser, at internationale rejser begynder at normalisere sig, vil Norden igen blive en vigtig destination for kinesiske besøgende i Europa. Vi ser frem til fortsat at styrke vores partnerskab med Nets i de kommende år”, lyder det fra Han Wang, Deputy Head of UnionPay International European Branch.