Unge med udviklingshandicap skal lære at partere dådyr, varmryge fisk og lave klitdæmninger

Foreningen Lev står i spidsen for et nyt projekt, der skal skabe trivsel og fællesskab gennem naturoplevelser for unge med udviklingshandicap.

Fællesskab & trivsel - naturligvis! Sådan lyder overskriften på et nyt projekt, som foreningen Lev står bag, der skal give unge med udviklingshandicap gode oplevelser i og med naturen.

Lev har derfor allieret sig med en række naturvejledere rundt omkring i Danmark, der har planlagt en række forløb med elever på udvalgte STU-skoler, der blandt andet skal prøve kræfter med at partere dådyr, varmryge fisk og lave klitdæmninger.

Særligt behov for gode fællesskaber
Formand i Lev, Anni Sørensen, er begejstret for projektet, der bidrager til at skabe gode fællesskaber for unge med udviklingshandicap. Og det er ekstra vigtigt i denne corona-tid, hvor mennesker med udviklingshandicap er særligt sårbare, pointerer Anni Sørensen.

- Vi ved, at mennesker med udviklingshandicap er særligt udsatte, hvad angår ensomhed og mistrivsel under Coronakrisen. Derfor er det helt centralt, at der bliver skabt grobund for gode fællesskaber, venskaber og oplevelser. Det er dette projekt et meget konkret eksempel på, og vi har store forventninger til projektet både nu og fremefter.

Midler fra Christiansborg
Det er foreningen Lev, der har organiseret projektet via midler tildelt af regeringen og et bredt flertal i regeringen. Meningen med de tildelte midler er at hjælpe sårbare og udsatte grupper bedst muligt gennem Coronakrisen. Lev har valgt at bruge tilskuddet på at invitere udvalgte STU-skoler til at deltage i et forløb med en naturvejleder, der med naturen som ramme vil arbejde på at styrke fællesskabet og trivslen blandt STU-elever.

Fællesskab & trivsel - naturligvis!
Forhåbningen er, at dette projekt danner grobund for, at STU-skoler og elever i højere grad får øjnene op for at bruge naturen i hverdagen, siger Anni Sørensen.

- Når dette projekt er slut er det vores forhåbning i Lev, at de mange gode oplevelser, fællesskaber og erfaringer skal bruges fremover til at fremme brugen af naturens glæder for mennesker med udviklingshandicap - det kan dette projekt være et rigtig godt udgangspunkt for.

Lev er en privat landsdækkende organisation for mennesker med udviklingshandicap, pårørende og andre interesserede - dannet i 1952.