Ung iværksætter: Bambus trender i danskernes soveværelser

Mads Uhrenfeldt har på fem år med Wonder Living skabt Danmarks største virksomhed i sengetøj og tilbehør af forarbejdet bambus. Danmark har taget bæredygtighed til sig. Så nu starter han for alvor sit korstog for at udbrede bæredygtigt bambus i danskernes soveværelser.
”I vores sengetøj kan du sove trygt og passe på naturen. Naturen ville vælge bambus,” siger iværksætteren Mads Uhrenfeldt.
Mads Uhrenfeldt er en mand med en mission. Han vil være hele Danmarks Mr. Bambus – ekspert i, hvordan vi bruger sengetøj, forarbejdet af bambus så blødt som silke, uden at belaste miljøet.
”Bambus har fantastisk mange egenskaber. Vores sengetøj er antistatisk, svedabsorberede og virker temperaturregulerende. Det forbedrer søvnen. Samtidigt er det lige så lækkert som silke. Man glæder sig til at gå i seng. Og vigtigst: Det er produceret bæredygtigt og belaster naturen mindst muligt. Vores mål i Wonder Living er, at danskerne går glade i seng og står endnu gladere op. Samtidig med at de tager hensyn til miljøet.” siger Mads Uhrenfeldt.
Blev iværksætter efter ferie
Efter en ferie i Spanien i 2016 med sin kæreste blev de, inspireret af deres hotelværelse, enige om at opgradere indretningen af deres soveværelse. Da de skulle købe nyt sengetøj, blev bæredygtighed et naturligt krav. Mads Uhrenfeldt undersøgte de forskellige kvaliteter og fandt i USA bambussengetøjet, som havde en bedre kvalitet og gav større velvære end det øvrige på markedet.
”Jeg undersøgte mere om sengetøj i bambus og fik efterhånden opbygget så stor viden via kontakter til producenter i Kina. Her dyrkes bambus økologisk til at lave tekstiler af, og jeg kunne starte min egen import ud fra mine specifikationer og kvalitetskrav,” fortæller Mads Uhrenfeldt.

Producerer bæredygtigt
Wonder Living blev således den første virksomhed i Danmark, som har introduceret bambussengetøj produceret via lyocell-metoden. Det er den mest bæredygtige og miljøvenlige produktionsmetode. Resultatet er den højeste fiberkvalitet.
”Alle vores produkter er OEKO-TEX® certificeret af højeste klasse. Det betyder, at det er allergivenligt. De er ogsåFSC-mærket®. Det sikrer gennemsigtighed gennem hele processen, og der tages hensyn til dyre-og plantelivet. Vi har naturligvis også sikret, at de mennesker, der arbejder på produktionsstederne, har ordentlige arbejdsforhold.”
Wonder Living har løbende i hele sin eksistens udvidet antallet af varenumre og har nu 500 forskellige, der omfatter sengetøj, dyner, rullemadrasser, puder, tøj og håndklæder.
Virksomheden har, ud over distribution i udvalgte specialforretninger, sin egen webshop www.wonderliving.dk og forhandles også gennem andre web-salgssteder.
”Vi bruger alle sammen sengetøj. Derfor er det vigtigt, at vi vælger produkter, der tager hensyn til miljøet. Danskerne skal stille krav til deres sengetøjsproducenter. I vores sengetøj kan du sove trygt og passe på naturen. Naturen ville vælge bambus,” siger hele Danmarks Mr. Bambus.

Yderligere information:
Mads Uhrenfeldt
Wonder Living
M. +45 4290 9089
e-mail: info@wonderliving.dk
www.wonderliving.dk

Billeder

Mads Uhrenfeldt, ejer af Wonder Living – og hele Danmarks Mr. Bambus.

Information om Escalate

Escalate