Undgå at blive snydt: Sådan finder du den billigste afbetaling på Black Friday

Den 23. november står Black Friday igen for døren, og danskerne har formentlig igen i år de helt store spenderbukser på, da der kan opnås store rabatter. Du skal dog ikke kun være opmærksom på prisen på varen men også prisen på finansieringen af denne, viser tal fra Mikonomi.dk. Køber du på afbetaling i butikkerne, kan der nemlig også være penge at spare ved at vælge den ene finansieringsmulighed fremfor den anden.

Undersøg dine finansieringsmuligheder, og spar endnu flere penge

Har du i tankerne at købe på afbetaling til Black Friday? Så kan der altså være penge at spare, selvom prisen på produktet er den samme. De forskellige butikker har nemlig forskellige renter, løbetider samt kreditomkostninger, som i sidste ende har indflydelse på den endelige pris.

Har du eksempelvis gået og drømt om et QLED TV fra Samsung til 11.990 kr., og skal du i den anledning låne 12.000 kr., kan dine muligheder for afbetaling i butikkerne se således ud:

Butik

kr 2.361

18 måneder

kr 14.361

Hos Elgiganten er minimumsløbetiden nemlig 21 måneder, hvor den hos Power eksempelvis kun er 12 måneder. Dette opgiver begge butikker på deres hjemmesider. Jo kortere løbetid, desto hurtigere får du selvsagt betalt lånet af, og jo billigere vil lånet som oftest være, da du skal betale renter i kortere tid. Som ovenstående illustrerer, er lånebeløbet altid det samme. Dog varierer det samlede tilbagebetalingsbeløb - og altså den endelige pris på dit TV.

På trods af et lån på 12.000 kr. hos begge butikker, skal du dog hos Elgiganten tilbagebetale 14.036 kr. Du skal hos Power kun tilbagebetale 13.257 kr. og får altså en besparelse på 779 kr.

Undgå at blive snydt på Black Friday

I takt med at fænomenet er blevet mere populært i Danmark, er det i højere grad blevet nødvendigt for forbrugerne at være opmærksomme, så de ikke bliver snydt. Nogle butikker vælger eksempelvis at sætte prisen på en given vare op før Black Friday. Derefter sætter de prisen ned på Black Friday, så det ligner, at forbrugeren opnår en stor rabat. Dette er dog ikke tilfældet, da selvsamme produkt for et par måneder siden muligvis kostede det samme, som det nu gør på Black Friday.

Hold derfor altid øje med prisudviklingen på det produkt, du ønsker at købe. Du kan for eksempel tjekke denne udvikling hos sammenligningsportalen Pricerunner. Du kan læse mere om, hvordan du får det optimale ud af Black Friday her: Black Friday 2018: Den ultimative guide.

Ny lov om ansvarsforsikring: Spar 1.600 kr. og undgå et dagsgebyr på 250 kr.22.12.2018 09:00:00 CETPressemeddelelse