Undervisningsforløb skal hjælpe unge i Odense godt på vej med økonomien

I alt syv klasser fra Holluf Pile Skole, Marie Jørgensens Skole samt Hjalleseskolen prøver i disse uger kræfter med en nytænkende form for matematikundervisning. I projekt ‘Ung Privatøkonomi’ gennemgår 8. klasserne et ca. fire-ugers forløb, hvor opgaveløsning i fx budgetopstilling, statistik og procentregning tænkes ind i elevernes egen hverdag.
“I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og løse væsentlige problemstillinger. Med ‘Ung privatøkonomi’ ønsker vi at dele vores viden for at være med til at løfte en vigtig samfundsmæssig opgave; at klæde børn og unge bedre på til at kunne handle økonomisk ansvarligt,” siger Mette Holy Jørgensen, partner hos PwC i Odense.
Mange unge slås med økonomien
Tal fra RKI viser, at ca. 37.000 unge i alderen 18-30 år i 2021 er registreret med mindst én anmærkning i RKI. Selvom tallet har været faldende i en årrække, hvor der har været lav ungdomsledighed, slås alt for mange unge dog fortsat med økonomiske udfordringer i hverdagen. Det kan i sidste ende få konsekvenser i forhold til mulighederne for, om man kan uddanne sig, stifte familie, købe bolig, osv.
“Med projektet “Ung privatøkonomi” ønsker vi at forebygge, at unge får økonomiske problemer ved allerede i folkeskolen at klæde elever på - både med en økonomisk forståelse og med personligt lederskab,” forklarer Mette Holy Jørgensen.
‘Ung privatøkonomi’ består bl.a. af et undervisningsforløb, afholdelse af event, evaluering mv., ligesom PwC’s medarbejdere er direkte involveret i projektet og bidrager med deres kompetencer indenfor bl.a. opsparing, lån, statistik, budget m.v. Mette Holy Jørgensen fortæller, hvorfor projektet er vigtigt:
“Med den rette støtte og udvikling tror vi på, at alle kan realisere sit potentiale. Børn og unge er vores fælles fremtid, og vi vil gerne være med til at hjælpe endnu flere godt på vej. ”
I Odense glæder man sig til at komme i gang
Undervisningsforløbet følger elevernes læringsplaner og har bl.a. til formål at være en anderledes og sjovere måde at lære på.
“Forløbet med PwC og Skoleglæde.nu lægger op til nogle sjove og legende aktiviteter. Det tror jeg på er en rigtig god tilgang og en motiverende måde at introducere børn for privatøkonomi på. Det er jo et emne som ellers har ry for at være et af de tungere i pensum. Og så er jeg også sikker på, at de sjove og legende aktiviteter kan være med at at skabe endnu større trivsel hos eleverne,” udtaler matematiklærer Mathias Spanggaard Mortensen fra Marie Jørgensens Skole.
Som afslutning skal eleverne gennemføre et spil, hvor de får mulighed for at prøve kræfter med det, de har lært gennem forløbet, og som kan bruges direkte og understøttende for elevernes læringsplaner.
Om projektet
‘Ung privatøkonomi’ er etsamarbejdet mellem PwC og Skoleglæde.nu. PwC er medudvikler og sponsor for projektet, der skal forebygge økonomiske vanskeligheder tidligt i livet ved allerede i folkeskolen at klæde elever på - både med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. Forløbet stilles til rådighed for folkeskoler landet over og har allerede vist målbare resultater i Esbjerg, Ringsted og Hillerød.
Pressen er velkommen ifm. afslutning på forløbet med spil ved tilmelding på mail: malene.billund@pwc.com:
Marie Jørgensens Skole
31/5, kl 8.30-11.15
Hjalleseskolen
1/6, kl 8.30-11.15
Holluf Pile Skole
7/6, kl. 8.30-11.15
Reaktioner fra eleverne efter første dag, hvor boksning var på progammet:
Mirabelle Andersson 8.b – Marie Jørgensens Skole
Hvordan har det været i dag?
"Jeg synes, det har været mega sjovt og en spændende måde at få undervisning på, hvor vi var mere fysiske og mere udenfor. Man troede lidt da man gik ind til det, at vi skulle sætte os ned, og det ville være kedeligt, hvor vi bare skulle svare på en masse matematikspørgsmål, men man fandt ligesom ud af, at det handler lige så meget om at samarbejde og være fælles om det."
Hvordan har det været i forhold til en normal skoledag?
"Det har været mere spændende, og man blev også mere motiveret til at deltage i alle aktiviteterne, og vi fik et større sammenhold i klassen. I den normale undervisning kan man nogle gange falde lidt fra, fordi det bliver lidt mere kedeligt."
Tænker du over din privatøkonomi til daglig?
"Ja, man kan godt nogle gange blive lidt udfordret med, hvad man kan købe, og hvad man har råd til og sådan nogle ting, og der fik vi lidt hjælp til, hvad man kan tænke over, når man køber ting."
Lucas Kirud Hansen 8.a – Marie Jørgensens Skole
Hvordan har det været i dag?
"Det var sjovt at prøve noget anderledes. Man er ikke vant til at prøve noget boksning i skolen. Da jeg kom i skole, troede jeg ikke, det ville være sådan her. Troede det ville være noget, hvor man sad og lyttede, men det var meget mere sjovt og spændende, end jeg egentlig troede."
Hvordan har det været i forhold til en normal skoledag?
"Vi sidder normalt bare og kigger og laver opgaver og sådan noget. Det var sjovt at komme ud og prøve noget andet og lave nogle opgaver udenfor og få tankerne clearet lidt."
Tænker du over din privatøkonomi til daglig?
"Ikke rigtig, men det er godt at lære om."
Frederik Baun Fabricius 8.a – Hjalleseskolen
Hvordan har det været i dag?
"Det har været spændende, og det var meget hyggeligt at lære om de forskellige ting, også fordi det var aktivt i stedet for at skulle sidde ned hele tiden og lære, så kom vi også ud og bokse og løb rundt og lavede nogle spil og sådan – det synes jeg var meget fedt."
Hvordan har det været i forhold til en normal skoledag?
"Det har været meget mere aktivt og spændende, fordi vi kom ud og lavede noget. Det kunne jeg meget godt lide."
Tænker du over din privatøkonomi til daglig?
"Ja, men jeg har fået mere fokus på det nu, og det har været fedt."
Matias Skovdal 8.a – Hjalleseskolen
Hvordan har det været i dag?
"Jeg synes, det har været en fed dag, hvor vi har været meget mere aktive, end vi plejer og lavet nogle nye ting som boksning og sådan noget. Så synes jeg også det har været sjovt med alle de aktive ting. I forhold til det med privatøkonomi, så har det fået os til at tænke mere over, hvad man køber og at man ikke skal bruge alle sine penge med det samme."
Så det har været godt at lære mere om privatøkonomi?
"Ja, for jeg snakkede også med min mor, og hun har ikke lært så meget om det, så det er fedt, at der er nogle der kommer ud og lærer os om det, så vi ikke kommer i nogen gæld, når vi bliver ældre."
Nøgleord
Billeder




Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Streaming- og biografmarkedet er fortsat i vækst, men økonomisk usikkerhed påvirker forbrugernes adfærd på ét punkt18.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2025 ser ud til at blive et år med fremgang for de danske biografer, men danskerne forventes at blive mere tilbageholdende med at betale for streamingtjenester, viser PwC’s analyse af den danske streaming- og biografbranche.
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum