Undervisningsforløb skal hjælpe unge i Odense godt på vej med økonomien

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC derfor folkeskoleelever i 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. Netop nu prøver elever i Odense kræfter med forløbet.
Ung privatøkonomi skydes i gang med boksetræning, da motion er en naturlig del af undervisningsforløbet

I alt syv klasser fra Holluf Pile Skole, Marie Jørgensens Skole samt Hjalleseskolen prøver i disse uger kræfter med en nytænkende form for matematikundervisning. I projekt ‘Ung Privatøkonomi’ gennemgår 8. klasserne et ca. fire-ugers forløb, hvor opgaveløsning i fx budgetopstilling, statistik og procentregning tænkes ind i elevernes egen hverdag.

“I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og løse væsentlige problemstillinger. Med ‘Ung privatøkonomi’ ønsker vi at dele vores viden for at være med til at løfte en vigtig samfundsmæssig opgave; at klæde børn og unge bedre på til at kunne handle økonomisk ansvarligt,” siger Mette Holy Jørgensen, partner hos PwC i Odense.

Mange unge slås med økonomien
Tal fra RKI viser, at ca. 37.000 unge i alderen 18-30 år i 2021 er registreret med mindst én anmærkning i RKI. Selvom tallet har været faldende i en årrække, hvor der har været lav ungdomsledighed, slås alt for mange unge dog fortsat med økonomiske udfordringer i hverdagen. Det kan i sidste ende få konsekvenser i forhold til mulighederne for, om man kan uddanne sig, stifte familie, købe bolig, osv.

“Med projektet “Ung privatøkonomi” ønsker vi at forebygge, at unge får økonomiske problemer ved allerede i folkeskolen at klæde elever på - både med en økonomisk forståelse og med personligt lederskab,” forklarer Mette Holy Jørgensen.

‘Ung privatøkonomi’ består bl.a. af et undervisningsforløb, afholdelse af event, evaluering mv., ligesom PwC’s medarbejdere er direkte involveret i projektet og bidrager med deres kompetencer indenfor bl.a. opsparing, lån, statistik, budget m.v. Mette Holy Jørgensen fortæller, hvorfor projektet er vigtigt:

Med den rette støtte og udvikling tror vi på, at alle kan realisere sit potentiale. Børn og unge er vores fælles fremtid, og vi vil gerne være med til at hjælpe endnu flere godt på vej.

I Odense glæder man sig til at komme i gang
Undervisningsforløbet følger elevernes læringsplaner og har bl.a. til formål at være en anderledes og sjovere måde at lære på.

“Forløbet med PwC og Skoleglæde.nu lægger op til nogle sjove og legende aktiviteter. Det tror jeg på er en rigtig god tilgang og en motiverende måde at introducere børn for privatøkonomi på. Det er jo et emne som ellers har ry for at være et af de tungere i pensum. Og så er jeg også sikker på, at de sjove og legende aktiviteter kan være med at at skabe endnu større trivsel hos eleverne,” udtaler matematiklærer Mathias Spanggaard Mortensen fra Marie Jørgensens Skole.

Som afslutning skal eleverne gennemføre et spil, hvor de får mulighed for at prøve kræfter med det, de har lært gennem forløbet, og som kan bruges direkte og understøttende for elevernes læringsplaner.

Om projektet
‘Ung privatøkonomi’ er etsamarbejdet mellem PwC og Skoleglæde.nu. PwC er medudvikler og sponsor for projektet, der skal forebygge økonomiske vanskeligheder tidligt i livet ved allerede i folkeskolen at klæde elever på - både med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. Forløbet stilles til rådighed for folkeskoler landet over og har allerede vist målbare resultater i Esbjerg, Ringsted og Hillerød.

Pressen er velkommen ifm. afslutning på forløbet med spil ved tilmelding på mail: malene.billund@pwc.com:

Marie Jørgensens Skole
31/5, kl 8.30-11.15

Hjalleseskolen
1/6, kl 8.30-11.15

Holluf Pile Skole
7/6, kl. 8.30-11.15

Reaktioner fra eleverne efter første dag, hvor boksning var på progammet:

Mirabelle Andersson 8.b – Marie Jørgensens Skole

Hvordan har det været i dag?

"Jeg synes, det har været mega sjovt og en spændende måde at få undervisning på, hvor vi var mere fysiske og mere udenfor. Man troede lidt da man gik ind til det, at vi skulle sætte os ned, og det ville være kedeligt, hvor vi bare skulle svare på en masse matematikspørgsmål, men man fandt ligesom ud af, at det handler lige så meget om at samarbejde og være fælles om det."

Hvordan har det været i forhold til en normal skoledag?

"Det har været mere spændende, og man blev også mere motiveret til at deltage i alle aktiviteterne, og vi fik et større sammenhold i klassen. I den normale undervisning kan man nogle gange falde lidt fra, fordi det bliver lidt mere kedeligt."

Tænker du over din privatøkonomi til daglig?

"Ja, man kan godt nogle gange blive lidt udfordret med, hvad man kan købe, og hvad man har råd til og sådan nogle ting, og der fik vi lidt hjælp til, hvad man kan tænke over, når man køber ting."

Lucas Kirud Hansen 8.a – Marie Jørgensens Skole

Hvordan har det været i dag?

"Det var sjovt at prøve noget anderledes. Man er ikke vant til at prøve noget boksning i skolen. Da jeg kom i skole, troede jeg ikke, det ville være sådan her. Troede det ville være noget, hvor man sad og lyttede, men det var meget mere sjovt og spændende, end jeg egentlig troede."

Hvordan har det været i forhold til en normal skoledag?

"Vi sidder normalt bare og kigger og laver opgaver og sådan noget. Det var sjovt at komme ud og prøve noget andet og lave nogle opgaver udenfor og få tankerne clearet lidt."

Tænker du over din privatøkonomi til daglig?

"Ikke rigtig, men det er godt at lære om."

Frederik Baun Fabricius 8.a – Hjalleseskolen

Hvordan har det været i dag?

"Det har været spændende, og det var meget hyggeligt at lære om de forskellige ting, også fordi det var aktivt i stedet for at skulle sidde ned hele tiden og lære, så kom vi også ud og bokse og løb rundt og lavede nogle spil og sådan – det synes jeg var meget fedt."

Hvordan har det været i forhold til en normal skoledag?

"Det har været meget mere aktivt og spændende, fordi vi kom ud og lavede noget. Det kunne jeg meget godt lide."

Tænker du over din privatøkonomi til daglig?

"Ja, men jeg har fået mere fokus på det nu, og det har været fedt."

Matias Skovdal 8.a – Hjalleseskolen

Hvordan har det været i dag?

"Jeg synes, det har været en fed dag, hvor vi har været meget mere aktive, end vi plejer og lavet nogle nye ting som boksning og sådan noget. Så synes jeg også det har været sjovt med alle de aktive ting. I forhold til det med privatøkonomi, så har det fået os til at tænke mere over, hvad man køber og at man ikke skal bruge alle sine penge med det samme."

Så det har været godt at lære mere om privatøkonomi?

"Ja, for jeg snakkede også med min mor, og hun har ikke lært så meget om det, så det er fedt, at der er nogle der kommer ud og lærer os om det, så vi ikke kommer i nogen gæld, når vi bliver ældre."

Teamwork er en vigtig del i læringen i Ung Privatøkonomi
8. klasser på Marie Jørgensens Skole er med i projekt Ung Privatøkonomi
Ung privatøkonomi klæder 8. klasser på med viden om økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab