Deloitte

Undersøgelse: Mindre danske virksomheder sætter mål – men det halter med strategien

Del

Danske virksomheder med 50-199 medarbejdere er gode til at formulere målsætninger, men er klart udfordret, når de skal formulere og gennemføre strategier, der skal indfri målsætningerne. En smule anderledes ser det ud for de mellemstore virksomheder med mere end 200 medarbejdere. Epinion har for Deloitte undersøgt forholdet mellem mål og midler i de to segmenter og taget temperaturen ud fra virksomhedernes tilgang til vækst, internationalisering og digitalisering.

Jørn Jepsen, partner i Deloitte
Jørn Jepsen, partner i Deloitte

Der er generelt et misforhold mellem målsætninger og strategier – især når det gælder de mindre virksomheder med 50-199 medarbejdere. Virksomhederne ser sig strategisk udfordret af både interne og eksterne barrierer som eksempelvis mangel på kvalificeret arbejdskraft, bøvlet lovgivning og regulering.

Vækst – vi mangler dygtige folk

95 procent af de såkaldte mid-market virksomheder har en målsætning om vækst, og 80 procent af dem har en egentlig strategi for væksten. Blandt de mindre virksomheder er det kun 84 procent, der har vækstmålsætninger, og blot 67 procent, der har sat vækstmålet i strategisk system.

Virksomhederne peger på en række interne og eksterne barrierer for at omsætte vækstmålene til operationelle strategier. Internt er den største udfordring mangel på relevante kandidater. Eksternt er barriererne primært faldende efterspørgsel samt lovgivning og regulering.

Jørn Jepsen, partner i Deloitte og ansvarlig for segmentet små og mellemstore virksomheder, siger:
”De små og mellemstore virksomheder udgør størstedelen af dansk erhvervsliv, og det er derfor positivt, at danske virksomheder uanset størrelse, arbejder struktureret med vækstmålsætninger og har ambitioner for fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mangel på kvalificeret arbejdskraft er den helt store udfordring for små som store, og det stiller krav til, at vi opruster arbejdsstyrken med nye kompetencer og bliver bedre til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra udlandet, så vi kan fortsætte som konkurrencedygtig vidensnation.”

Internationalisering – lovgivningen er bøvlet

Misforholdet mellem målsætninger og erklærede strategier er også udtalt, når det samlet set gælder de adspurgte virksomheders internationale orientering. 59 procent har en målsætning om international tilstedeværelse, mens kun 47 procent har en strategi for at gå i det internationale marked.

Den største interne barriere for international aktivitet er, at det ganske enkelt ikke er særlig højt på dagsordenen i virksomheden, og eksternt opfattes lovgivning og regulering som bøvlet, hvilket afholder mange fra at indtage fremmede markeder.

Digitalisering - vi mangler dygtige folk

Mismatch mellem målsætning og strategi er den samme, når man zoomer ind på virksomhedernes anvendelse af digitale teknologier. Undersøgelsen viser, at 82 procent anvender digitale teknologier, mens kun 61 procent af dem gør det strategisk.

Årsagen til misforholdet skal især findes internt i de adspurgte virksomheder. 35 procent angiver, at de mangler relevante kandidater med digitale kompetencer, og at de eksisterende kompetencer ikke kan imødekomme nye digitale krav. Eksternt er det især lovgivning og regulering, der står i vejen for mere anvendelse af digitale teknologier.

Jørn Jepsen mener, at erhvervsorganisationer og erhvervslivet har et fælles ansvar for at hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at overkomme barriererne og etablere realiserbare strategier, så også de forbliver konkurrencedygtige i fremtiden.

”Virksomhederne selv kan starte med at træffe en ledelsesbeslutning om, at enhver målsætning altid skal følges af en klar og realisérbar strategi, og herunder strategisk klarhed om, hvordan hver enkelt barriere skaffes af vejen. Vi har et enormt potentiale i Danmark – det skal vi udnytte.”


Fakta om undersøgelsen
Epinion har gennemført undersøgelsen med spørgeskema gennem telefoniske interviews med 193 danske virksomheder fordelt på størrelse og brancher. De interviewede personer er CEOs, CFOs, udviklingsdirektører, strategidirektører o. lign.

Download rapport
Nedenfor kan du downloade den fulde rapport fra Epinion om mid-markedets syn på vækst, internationalisering og digitalisering.

Nøgleord

Kontakter

Jørn Jepsen
Partner, Deloitte
+45 20 12 07 86
jjepsen@deloitte.dk

Billeder

Jørn Jepsen, partner i Deloitte
Jørn Jepsen, partner i Deloitte
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

Global undersøgelse: Topledere vægter ansvarlighed og bæredygtig vækst over bundlinje21.1.2019 06:58:08 CETPressemeddelelse

Positiv påvirkning af samfundet ud fra tankegangen ”do well by doing good” og forbedring af medarbejderes kompetencer står øverst på de globale toplederes agenda, viser ny global undersøgelse. - Vi ser et markant ryk i retning af, at lederne indstiller det lange strategiske lys mod at blive én af vinderne i det 21. århundrede, siger Deloittes topchef Anders Dons.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum