Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Ulykker på vejene: Nyt studie kortlægger risici for chauffører

Del

Ny undersøgelse fra NFA afdækker de store syndere, der kan få chauffører af bl.a. lastbiler, busser og taxaer til at ende i trafikuheld. Søvnighed er et typisk problem, men også distraherende mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstid og arbejdsindhold kan udgøre en risiko.

Udmattelse, lange distancer, glat føre, forstyrrende sms’er. Listen er lang.

Nyt studie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) peger på i alt 27 markante risikofaktorer, der kan forbindes til trafikulykker blandt lastbil-, taxa- og buschauffører m.fl.

- Det er vigtig viden, fordi det giver både chaufførerne og deres arbejdsgivere mulighed for at iværksætte indsatser, der kan nedbringe antallet af ulykker, siger Markus Due Jakobsen, seniorforsker på NFA og projektleder på undersøgelsen.

Forebyggende indsatser

Undersøgelsen ser også nærmere på mulighederne for at forebygge ulykker på vejene. Her viser forskning bl.a., at chaufførernes arbejdsplads kan gøre en forskel i forhold til at mindske antallet af ulykker.

Især peger undersøgelsen på fordelene ved at lægge vagtplaner med flere indlagte pauser under lange og sene kørsler. En god planlægning af ruten kan også sætte en dæmper for brugen af telefon og GPS’er. Endelig viser undersøgelsen, at risikoen for ulykker muligvis kan nedbringes bl.a. gennem overordnet opbakning til medarbejderne fra ledelsen, jobsikkerhed, ordentlige lønforhold og mulighed for fortroligt at kunne melde helbredsproblemer til arbejdspladsen.

Også chaufførerne selv kan mindske træthed under kørsel ved fx at prioritere tilstrækkelig søvn om natten, tage pauser, drikke kaffeog spise sundt i løbet af arbejdsdagen.

Søvnige chauffører og lang tid på vejene

I undersøgelsen har forskerholdet fundet frem til de 27 risikofaktorer ved at gennemgå i alt 67 internationale forskningsundersøgelser.

Herefter har forskerne inddelt risikofaktorerne i seks grupper: organisatoriske, egenskaber hos den enkelte chauffør, kvalifikationer, chaufførens tilstand, køreadfærd og ydre omstændigheder.

Og gennemgangen af mere end 30 års forskning viser, at bl.a. søvnige chauffører og lang køretidudgør veldokumenterede risici for ulykker på vejene.

Også alder spiller en rolle. Her er det særligt de helt unge og de ældre chauffører, der er i særlig risiko for at blive involveret i trafikuheld.

Samtidig er nyere studier også begyndt at pege på chaufførens helbred og distraktioner fra fx mobiltelefoner og GPS’er som relevante risici.

Nøgleord

Kontakter

Maja Kirstine Frovin AndersenKommunikations- og pressemedarbejder

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Tlf:23 49 12 80mka@nfa.dk

Markus Due JakobsenSeniorforskerDet Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Tlf:39165328mdj@nfa.dk

Billeder

Links

Information om Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Lersø Parkallé 105
2100 København Ø

39 16 52 00http://www.nfa.dk

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) forsker, formidler og uddanner, og bidrager dermed til at udvikle et sundt og sikkert arbejdsmiljø i Danmark

Følg pressemeddelelser fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum