Ukrainere mangler cykler

Giv en cykel-initiativet mangler 1285 cykler for at kunne møde behovet hos ukrainske flygtninge, siger Cyklistforbundet.
Tetiana, der bor på Frederiksberg, er en af de glade modtagere af en cykel.

Har du en cykel stående, du ikke har brug for, så husk, at du kan give den til en ukrainsk flygtning igennem Giv En Cykel-initiativet. Der er stor efterspørgsel og alt for få cykler, lyder det fra Cyklistforbundet, der administrerer Giv en Cykel.

”Lige nu mangler vi i alt 1285 cykler, for at vi kan give en cykel til alle, der ønsker det. Så vi opfordrer alle til at overveje, om den ældre cykel i garagen måske skal videre til en, der har mere brug for den. Vi håber, at folk har tid i juleferien til at give en hånd til nogle, der har behov,” siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.

Cyklistforbundet og Transportministeriet lancerede initiativet Giv en cykel i marts 2022, hvor danskere kan donere egne, brugte cykler til ukrainske flygtninge. Giv en cykel har formidlet ca. 1900 cykler – de 1400 direkte igennem projektet, resten er cykler, der er formidlet lokalt med udspring i Giv en cykel.

Landet over er det frivillige, der som såkaldte cykelformidlere sørger for, at cyklerne blive givet videre til ukrainere.

”De gør et kæmpe arbejde, men der mangler cykler over hele landet og især i de større byer ser vi stor mangel,” siger Kenneth Øhrberg Krag, der også efterlyser flere frivillige.
”Vi har 35 cykelformidlere nu i hele landet, men vi kan sagtens bruge mange flere,” siger han.

Du kan se hvordan, du giver en cykel videre på initiativets hjemmeside: www.givencykel.dk. Hvis cyklen er lidt i uorden, er der nogle steder i landet mulighed for, at den bliver repareret. Det kan Giv en cykel også rådgive om.

Tetiana, der bor på Frederiksberg, er en af de glade modtagere af en cykel.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.