UKRAINE GÅR EN HÅRD TID I MØDE: Salling Group, AGF og Folkekirkens Nødhjælp sammen om vinterhjælp

Stærkt partnerskab med detailkæder, fodboldklub og nødhjælpsorganisation hjælper i fællesskab ukrainere på flugt i de kolde vintermåneder.

Salling Group og AGF har i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp startet en indsamling, der skal hjælpe de mere end 7 millioner ukrainere, der er på flugt i deres eget land. De lider under russernes angreb på infrastruktur, strømafbrydelser, mangel på mad, vand og varme.

Henrik Vinther Olesen, CSR- og kommunikationsdirektør i Salling Group siger:

”En tredjedel af Ukraine står nu uden el og varme, og ukrainerne går en alvorlig vinter i møde. Vores kunder og vi har siden invasionen bakket op om nødhjælpen via støtte til Folkekirkens Nødhjælp, og nu håber vi, at danskerne er klar til nok en gang at træde til.”

Husly, varme, mad og penge

Folkekirkens Nødhjælp hjælper ukrainske flygtninge med husly, varme, mad og kontanter i både det vestlige og østlige Ukraine tæt på fronten. Et arbejde, der kun bliver endnu vigtigere i takt med, at temperaturerne nærmer sig frysepunktet.

Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger:

”De russiske angreb på el og energiforsyningen gør livet meget vanskeligt, nu hvor vinteren sætter ind. Derfor er der mere brug for hjælp til Ukraine, end nogen sinde før, og vores ansatte og lokale partnere knokler på for at hjælpe. Heldigvis mærker vi en enorm opbakning fra danskerne og fra vores stærke samarbejdspartnere Salling Group og AGF, der bakker op om vores arbejde.”

Indsamlingen starter søndag d. 13. november 2022 til efterårets sidste superligakamp mellem AGF og FC København, og løber året ud med forskellige aktiviteter på spilledage, i Salling Groups butikker og på online platforme.

Samarbejde for mennesker i nød

Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp har de sidste 17 år samarbejdet for at hjælpe og styrke mennesker i nød verden over. Samarbejdet har siden 2005 bidraget til mere bæredygtige forandringer og med livsvigtig nødhjælp for mere end 42 mio. kr.

AGF og Folkekirkens Nødhjælp har en klimaaftale, hvor AGF støtter arbejdet med klimatilpasning og træplantning i Uganda. Tidligere har AGF bakket op om Folkekirkens Nødhjælps kamp mod landminer og klyngebomber, der gør livet farligt for millioner af mennesker verden over.