Ukorrekt artikel: Intet belæg for at skrive, at ressourcemangel slog 80-årig ihjel
Ugeavisen Lolland har i uge 47 bragt en artikel, hvoraf det fremgår, at en 80-årig kvinde er blevet ”slået ihjel” på grund af ressourcemangel i Lolland Kommunes hjemmepleje. Baggrunden er en sag, der har været behandlet i Styrelsen for Patientklager, hvor to pårørende har klaget over den pleje og behandling, som deres nu afdøde mor fik af Lolland Kommunes hjemmepleje i den sidste tid før hendes død.
Det fremgår, at Lolland Kommune ikke følger de gældende regler, ikke har kompetent personale, og at en overdosis af medicin skulle være skyld i den 80-åriges død. Der bliver givet udtryk for, at det minder om ”noget nær uagtsomt manddrab”. Et forhold, der ikke er bevis for:
”Vi har i Lolland Kommune stor forståelse for de pårørendes situation og oplevelser, og vi anerkender fuldt ud, at der kan ske fejl. Men det er vigtigt, at man i pressen får et korrekt og dækkende billede af, hvad der reelt er sket, og det er ikke tilfældet her; Journalistens artikel er misvisende og upræcis”, fortæller Marie-Louise Brehm Nielsen, der er formand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget, og fortsætter:
”Jeg er forarget over fremstillingen i Ugeavisen. Vi har i Lolland Kommune mange dygtige medarbejdere, der hver dag gør et stort stykke arbejde for de borgere, der har brug for en ekstra hånd. Der står stor respekt om deres indsats, og borgere med behov for hjælp skal kunne være trygge ved, at de får en god og faglig rigtig pleje og behandling”.
Klage til Pressenævnet
Lolland Kommune har valgt at klage over den pågældende artikel til Pressenævnet, for at få nævnets syn på, om Ugeavisen Lolland har brudt reglerne for god presseskik. Der er i klagen blandt andet lagt vægt på, at alle medier bør kontrollere, at den information, der bliver bragt, er korrekt og fyldestgørende, og at det tydeligt fremgår, hvad der er fakta og hvad der er personlige oplevelser og antagelser.
”Vi skal som kommune kunne tåle at få kritik. Men når man bruger ord, der antyder, at en kvinde er blevet slået ihjel, og at det grænser til uagtsomt manddrab, er vi nødt til at reagere. For det er der intet bevis på, og med så alvorlig en anklage, bør man som journalist som minimum tage sig tid til at kontrollere fakta og komme hele vejen rundt, så sagen bliver præsenteret så rigtigt som muligt”, fortæller Thomas de Richelieu, der er direktør for blandt andet Ældre og Sundhed i Lolland Kommune.
Styrelsen for Patientklagers afgørelse
Styrelsen for Patientklager har i den pågældende sag kun fundet grund til at kritisere ganske få forhold i kommunes pleje, mens alle øvrige klagepunkter er blevet afvist.
”I Lolland Kommune tager vi enhver sag, der bliver rejst i Styrelsen for Patientklager meget alvorligt, og i det omfang vi får kritik, er vi naturligvis klar til at sætte ind, hvor det måtte være nødvendigt. Ingen tvivl om det. Men det er ikke fair, at man som medie og journalist vælger at hænge en hel personalegruppe ud for alvorlige forsømmelser, uden at man har et klart belæg for det. Og da slet ikke når en afgørelse fra en uvildig klageinstans viser noget andet”, afslutter Thomas de Richelieu.
Mere information
Den omtalte artikel kan ses på Ugeavisen Lollands hjemmeside. Kig under arkiv, uge 47, den 21. november: 'Grove fejl dræbte vores syge mor' (e-pages.dk)
Nøgleord
Kontakter
Marie-Louise Brehm NielsenFormand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget
Tlf:23 24 81 44Thomas de RichelieuDirektør
Tlf:30 58 89 11Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum