ITD - International Transport Danmark

Udskydelse af postlov koster endnu en gang dyrt

Del
Af regeringens lovkatalog fremgår det, at regeringen først forventer at fremsætte ny postlov til december og med ikrafttræden 1. juli 2021. Dermed er der lagt op til endnu en dyr midlertidig forlængelse med PostNord. Ministeren har et stort ansvar for at få stoppet tilskudscirkusset en gang for alle, mener ITD.

Af regeringens lovkatalog, som blev præsenteret i forbindelse med Folketingets åbning i dag, fremgår det, at Transportministeren først vil fremsætte forslag til ny postlov i anden halvdel af december, og at den ny lov først træder i kraft 1. juli 2021. Det betyder, at der skal findes endnu en midlertidig løsning på befordringspligten i første halvdel af 2021. To tidligere forlængelser af PostNords befordringspligt har indtil videre kostet skatteyderne over 220 millioner kroner.

- Skatteyderne skal åbenbart endnu en gang til lommerne og betale for det underskudsgivende PostNord. Det er på høje tid, at vi får gjort op med den nuværende situation på postområdet, hvor PostNord gang på gang beder om stadig flere skattepenge, og man kan kun være dybt bekymret for, hvor meget skatteyderne nu skal betale. Transportministeren har et stort ansvar for, at den nye postlov, som han vil have på plads til december, sætter en stopper for dette tilskudscirkus en gang for alle, siger Carina Christensen, administrerende direktør for ITD.

ITD har engageret sig i kampen for en ny og mere fair postlov, da PostNord med statsstøtte i ryggen har bredt sin forretning langt ud over den befordringspligt, virksomheden har fået tildelt. Det skader eksempelvis danske vognmænd voldsomt, at de skal konkurrere mod det statsejede PostNord Logistics på pakke- og stykgodsmarkedet, hvor der i forvejen er voldsom konkurrence. Samtidig står private aktører klar til at overtage store dele af brevbefordringen, hvis markedet var fair med lige konkurrencevilkår i modsætning til i dag, hvor kun PostNord eksempelvis er momsfritaget på en række services og i øvrigt har eneret til portoindtægter.

- Vi skal have skåret befordringspligten til, så mest muligt bliver overladt til det frie marked. Der er for eksempel ingen grund til, at pakker helt op til 20 kilo er omfattet af befordringspligten. I stedet skal vi fokusere på at skabe fair og lige konkurrencevilkår, så private aktører kan komme ind på lige fod med PostNord og konkurrere, siger Carina Christensen.

Hun opfordrer derfor politikerne til at sikre en gradvis liberalisering, så flere og flere af de opgaver, der ligger under en tilskåret befordringspligt, overlades til markedet. Kun i det omfang det viser sig, at enkelte opgaver ikke fuldt ud kan løftes af markedet, skal der udpeges en virksomhed til at varetage opgaven eller afholdes udbud for at finde en eller flere virksomheder til at varetage den pågældende opgave.

- En gradvis liberalisering vil sikre fortsat god og stabil postudbringning i hele landet, samtidig med at det bliver helt klart, hvor der måtte være behov for statslig indblanding. Dermed er vi også sikre på, at vi ikke betaler mere end nødvendigt på området, siger Carina Christensen.

Kontakter

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef ITD
+45 3069 9430
nbj@itd.dk

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye