Udskydelse af plan for infrastrukturen gør os fattigere

Trængslen på vejene stiger, og tog og busser fungerer ikke optimalt. Derfor er der brug for at fremskynde de store vej-, jernbane- og broprojekter – ikke at forsinke dem yderligere, mener Dansk Byggeri. Opfordringen kommer efter, at transportminister Benny Engelbrecht har meldt ud, at samtlige projekter nu skal regnes igennem igen for konsekvenser for klimaet. Og at det derfor vil tage længere tid at udarbejde en ny investeringsplan for infrastrukturen frem mod 2030.

Ministeren kommer med sin melding i et interview med Licitationen – Byggeriets Dagblad. Men det er den forkerte vej at gå, siger branchedirektør for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, Henrik Friis.

- Et smidigt arbejdsmarked fungerer kun, hvis virksomhederne har mulighed for at tiltrække de rette medarbejdere, som kan pendle mellem hjem og arbejde. Men trængsel sætter en effektiv stopper for mobiliteten i samfundet og dermed muligheder for at få ledige stillinger besat. Det betyder samtidig dyrere transport og dårligere logistik for virksomhederne. Og i sidste ende går det ud over vækst og beskæftigelse, hvis vi ikke får udbygget og vedligeholdt infrastrukturen bedre og hurtigere, siger Henrik Friis.

Spildtid i trafikken er penge ud ad vinduet

Vejdirektoratet kortlagde i foråret den samlede trængsel på vejene og dokumenterede, at vi allerede i dag spilder, hvad der svarer til 60.000 fuldtidsstillinger, fordi det er langsommeligt og besværligt at komme frem. Det koster samfundet 24 milliarder kr. om året, og situationen bliver værre og værre. Trængslen på vejene stiger alene 4-5 procent hvert år. Og i togtrafikken koster forsinkelser 2,4 milliarder kr. om året.

- Jo længere vi venter, jo større bliver regningen. Alle projekter hvad enten det drejer sig om veje, jernbaner, broer, tunneller, nye stationer, cykelstier eller initiativer til bedre trafiksikkerhed og støjbekæmpelse er gennemregnet og analyseret på kryds og tværs – også for miljøpåvirkninger. Til gengæld skal vi se på, hvordan selve byggeriet af nye veje, jernbaner, broer og lignende kan belaste klimaet mindst muligt, eksempelvis med grøn asfalt og beton med et lavt CO2 aftryk, siger Henrik Friis.

Han mener ikke, at der er modsætninger mellem en moderne og velbygget infrastruktur og klimaet. Tværtimod kan en effektiv infrastruktur med den nødvendige kapacitet sikre de bedste transportsystemer, der mindsker CO2-udledningen.

- Omstillingen af transportsystemerne kræver blandt andet udfasning af dieselkøretøjer og ikke mindst omstilling af jernbanen, så den bliver mere attraktiv for passagererne. Det er langt vigtigere end at udskyde den helt nødvendige udbygning af infrastrukturen, som i sidste ende kommer til at koste os vækst og velstand, siger branchedirektør for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis, hfr@danskbyggeri.dk, 20 31 15 03
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.