DI - Dansk Byggeri

Udsigt til renovering af op mod 4.000 almene boliger i midt- og vestjyske kommuner

Lejerne i 3.926 almene lejligheder og rækkehuse i Midt- og Vestjylland kan se frem til, at deres bolig bliver renoveret inden for få år. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Herning løber med de fleste og dyreste renoveringer. Men der er også reparationer og vedligehold i sigte for lejere almene boliger i Viborg, Skive, Holstebro, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern.

Beboerne i Herning står til at få mest ud af den politiske boligaftale, som netop er vedtaget, og som betyder, at Landsbyggefonden nu kan sætte planlagte renoveringsprojekter for over 18 mia. kr. i gang med det samme. Pengene har lejerne i de almene boliger selv sparet op. Og i Herning betyder det, at mere end 1.700 almene lejligheder og rækkehuse skal renoveres for næsten en mia. kr. Det glæder formand i Dansk Byggeri Midt og Vestjylland Michael Nielsen.

- Rigtig mange af vores almene boliger er nedslidte og trænger til at blive isoleret, repareret og få skiftet blandt andet tage og vinduer. De mange projekter vil samtidig betyde flere lokale arbejdspladser, billigere varmeregning og et renere klima, så det er bare om at komme i gang, siger Michael Nielsen.

Også Viborgs almene boliger vil få et markant løft. Her kan beboere i mere end 1.400 almene boliger se frem til at få forbedret deres boliger for i alt 311 millioner kr. Mens der er sat 26 mio. kr. af til renoveringer i Holstebro, 42 mio. kr. i Skive og hhv. 22 og 16 mio. kr. i Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Michel Nielsen, telefon 30 16 30 10
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Gitte B. Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Information om DI - Dansk Byggeri