Udsigt til renovering af næsten 8.500 almene boliger i Nordjylland

Lejerne i 8.474 almene lejligheder og rækkehuse i Nordjylland kan se frem til, at deres bolig bliver renoveret inden for få år. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Aalborg løber med de fleste og dyreste renoveringer. Men der er også reparationer og vedligehold i sigte for lejere i Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Mariagerfjord, Morsø og Vesthimmerland.

Beboerne i Aalborg står til at få mest ud af den politiske boligaftale, som netop er vedtaget, og som betyder, at Landsbyggefonden nu kan sætte planlagte renoveringsprojekter for over 18 mia. kr. i gang med det samme. Pengene har lejerne i de almene boliger selv sparet op. Og i Aalborg betyder det, at næsten 4.000 almene lejligheder og rækkehuse skal renoveres for 1,2 mia. kr. Det glæder formand i Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

- Alle beboerne får bedre boliger, og der bliver skabt lokale arbejdspladser og lærepladser samtidig med, at langt størstedelen af renoveringerne er grønne og dermed også gode for klimaet. Jo hurtigere der bliver trykket på startknappen og opgaverne kommer ud til virksomhederne, jo hurtigere kan vi få gang i hjulene og beskæftigelsen lokalt i Nordjylland, siger Henrik Holm.

Også i Hjørring får de almene boliger et markant løft. Her kan beboerne i mere end 2.000 almene boliger se frem til at få renoveret for i alt 458 millioner kr. Mens der er sat 374 mio. kr. af til renoveringer i Frederikshavn, 163 mio. kr. i Brønderslev, 92 mio. kr. i Morsø og hhv. 43 og 19 mio. kr. i Vesthimmerland og Mariagerfjord.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Gitte B. Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02