Udsigt til renovering af næsten 7.000 almene boliger i Østjylland

Lejerne i 6.917 almene lejligheder og rækkehuse i Østjylland kan se frem til, at deres bolig bliver renoveret inden for få år. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Aarhus løber med de fleste renoveringer, mens de dyreste renoveringer sker i Randers. Men der er også reparationer og vedligehold i sigte for lejere i Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs.

Beboerne i Randers står til at få mest ud af den politiske boligaftale, som netop er vedtaget og som betyder, at Landsbyggefonden nu kan sætte planlagte renoveringsprojekter for over 18 mia. kr. i hele landet i gang med det samme. Pengene har lejerne i de almene boliger selv sparet op.

I Randers betyder det, at 312 almene lejligheder og rækkehuse skal renoveres for 283 mio. kr. Og i Aarhus skal næsten 4.200 almene boliger renoveres for over en mia. kr. Det glæder formand i Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

- Det er meget positivt, at næsten 7.000 boliger fordelt ud over hele Østjylland kan se frem til at fx få nyt tag, nye vinduer eller på anden måde blive sat i stand. Efter corona for alvor kom til Danmark har mange håndværkere mistet deres arbejde, og de står nu og tripper for at komme i gang. De mange opgaver vil uden tvivl også give en masse lærepladser til de unge på erhvervsuddannelserne, siger Michael Ancher.

Også i Silkeborg får de almene boliger et markant løft. Her kan beboere i 835 almene boliger se frem til at få forbedret deres boliger for i alt 418 mio. kr. Mens der er sat næsten 104 mio. kr. af til renoveringer i Skanderborg, 85 mio. kr. i Horsens, 70 mio. kr. i Favrskov, 50 mio. kr. i Syddjurs, 45 mio. kr. i Norddjurs og hhv. 35 og 31 mio. kr. i Odder og Hedensted.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02