Udsigt til renovering af 355 almene bornholmske boliger inden for halvandet år

Lejerne i 355 almene lejligheder og rækkehuse på Bornholm kan se frem til at få deres bolig renoveret inden for få år. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden.

Den politiske boligaftale, som Folketinget netop har vedtaget, vil i høj grad komme beboerne i Bornholms almene boliger til gode. Aftalen betyder, at Landsbyggefonden nu kan sætte planlagte renoveringsprojekter for over 18 mia. kr. i gang med det samme. Pengene har lejerne i de almene boliger selv sparet op.

- Det er en utrolig god nyhed, både for de mange lejere, der nu får deres almene bolig moderniseret og repareret og for de lokale håndværkere og andre byggevirksomheder, der har det svært oven på coronakrisen. Mange af de almene boliger er nedslidte og trænger til at blive isoleret og få skiftet blandt andet tage og vinduer. Det vil betyde lavere varmeregninger for en stor del af beboerne, og dermed også gavne klimaet, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

I alt er der sat godt 165 mio. kr. af til renoveringer af de almene boliger på Bornholm. Det svarer til, at hver almen lejlighed eller rækkehus, der er med i puljen, bliver fornyet og sat i stand for 466.000 kr. i gennemsnit. Det er langt over landsgennemsnittet på 250.000 kr. pr. bolig i gennemsnit.

- I Dansk Byggeri Bornholm er vi klar, og vores virksomheder glæder vi os til at byde på de mange renoveringsopgaver. De vil skabe lokale arbejdspladser uden tvivl også give praktikpladser til de unge på byggeriets erhvervsuddannelser, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88

Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn Steen Høygaard, sth@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 17
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.