Udsigt til flere måneder med jobtab på arbejdsmarkedet

Coronakrisen betyder, at tre års jobfremgang er gået tabt på blot tre måneder. Efter en rædselsmåned i april, bød maj også på et kraftigt fald på 14.000 beskæftigede. Heller ikke byggeriet har undgået tab af job under coronakrisen, men byggebeskæftigelsen ligger dog stadig på samme niveau som for et år siden.

Ifølge Danmarks Statistik faldt den sæsonkorrigerede lønmodtagerbeskæftigelse i maj med 14.000 i forhold til måneden før. De tre seneste måneders styrtdyk i beskæftigelsen på i alt cirka 87.000 skal ses på en baggrund, hvor beskæftigelsen i februar 2020 var den højeste nogensinde i Danmark med godt 2,8 millioner lønmodtagere.

- De første tre måneder af coronakrisen har ført til et voldsomt jobtab på 87.000. Og så er beskæftigelsen i marts og april endda heldigvis blevet opjusteret en del, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Ifølge Dansk Byggeri vil vi fortsat se nogle måneder med faldende beskæftigelse før den positive vending indtræder på arbejdsmarkedet.

- Dels står de økonomiske hjælpepakker foran en udfasning, og dels er der en betydelig træghed i tilpasningen på arbejdsmarkedet, som ikke reagerer lige så hurtigt som fx forbrugerforventninger eller aktiekurser. En af årsagerne er blandt andet, at virksomhederne de senere år har oplevet, at det er svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft, så derfor holder man på de medarbejdere man har så længe som muligt i håb om en hurtig økonomisk vending, når den akutte del af coronakrisen er overstået, siger Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

I Danmark har coronapandemien på tre måneder bombet beskæftigelsen tre år tilbage, mens ti års jobopsving i USA blev skyllet ud i kloakken på 1½ måned. Byggeriet har heldigvis formået at holde liv i byggekranerne, men heller ikke byggebranchen har undgået et jobtab.

- 400 job er tabt i maj og i alt 2.400 siden coronapandemien ramte i marts. Men bl.a. det suspenderede anlægsloft i kommunerne kan allerede mærkes positivt i beskæftigelsesstatistikken, og det er med til at holde skindet på næsen i bygge- og anlægsbranchen, siger Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Usikker periode for byggebeskæftigelsen
Det er dog usikkert, hvordan byggebeskæftigelsen vil udvikle sig i den kommende tid.

- På den ene side hjælper det suspenderede anlægsloft, energirenovering via Landsbyggefonden og en del private boligforbedringsopgaver. På den anden side giver usikkerhed, faldende investeringslyst i erhvervslivet og færre opgaver for arkitekter og rådgivere længere nede ad vejen mindre byggeaktivitet, siger cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg og fortsætter:

- På bundlinjen er byggeriet dog en del af løsningen og ikke en del af problemet under coronakrisen. Med et jobtab på 2.400 lønmodtagere har vi klaret os hæderligt gennem den første del af krisen. Byggebeskæftigelsen i maj 2020 ligger nu på samme niveau som for et år siden – og stadig cirka 31.500 højere end bunden efter finanskrisen i foråret 2013.

Cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Bygger Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.