Udsatte ledige får en ny chance i byggeriet

To ud af tre virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har ansat en eller flere udsatte ledige, og selvom erfaringerne er både gode og dårlige, er virksomhederne parate til at give endnu flere et job, viser en ny undersøgelse fra Dansk Byggeri. Persolit Stilladsfirma A/S har seks medarbejdere med pletter på straffeattesten.

Uanset om det er tidligere straffede, langtidssygemeldte, udsatte unge eller flygtninge, så er der gode muligheder for at få en ny chance for at komme i arbejde i bygge- og anlægsbranchen. I en spørgeundersøgelse fra Dansk Byggeri svarer to ud af tre virksomheder, at de inden for de seneste tre år har haft udsatte ledige ansat.

- I virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen er der tradition for at tage et socialt ansvar, og de har også stor succes med at få sluset fx udsatte unge, tidligere straffede, langtidsledige eller flygtninge ind på arbejdsmarkedet. Branchen er meget rummelig, og der er plads til forskellighed, siger underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl.

Glade virksomheder

44 procent af virksomhederne er enten meget tilfredse eller tilfredse med de udsatte ledige, som de har eller har haft ansat. Hos over halvdelen af virksomhederne arbejder de udsatte ledige enten på en byggeplads eller ude hos kunder, og hos lidt under halvdelen af virksomhederne arbejder de på værksted eller fabrik, mens en mindre del arbejder på kontor.

- Hvis en udsat ledig ikke er klar til at tage ud til kunder eller indgå i et sjak på en byggeplads, så er der typisk en masse opgaver på værkstedet, som vedkommende kan starte med. Mange virksomheder er som en stor familie, hvor man tager sig af hinanden, og det tror jeg er en af årsagerne til, at mange ansætter mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, og ikke mindst at de også har succes med det, siger Louise Pihl.

Vil gøre det igen

Ud af de 100 medarbejdere, som arbejder i Persolit stilladsfirma A/S, er seks tidligere indsatte. Afdelingsleder Steevan Petersen underviser også indsatte i fængsler, så de kan arbejde som stilladsarbejder, når de har afsonet deres dom.

- Det tager tid, og der er selvfølgelig også mindre gode oplevelser ind i mellem, men det er det hele værd. Det er nogle utrolig loyale medarbejdere, jeg har fået ind i virksomheden, og de er taknemmelige for, at jeg har gidet at bruge energi og krudt på dem, siger han.

Ud af de virksomheder, der har eller har haft udsatte ledige ansat, svarer hele 61 procent, at de vil gøre det igen. Det samme siger afdelingsleder Steevan Petersen:

- Selvom nogle samarbejdspartnere godt kan være lidt skeptiske overfor, hvad det nu er for nogle montører, jeg sender ud, så ansætter jeg gerne flere med samme baggrund.

Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, telefon 25 66 63 12
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65