Udsættelse af særskat kan give pusterum til pressede butikker

Københavns socialborgmester, Mia Nygaard, ønsker at udskyde københavnsk særskat, så små selvstændige og butikker får en håndsrækning i en svær tid. Forslaget kommer efter et møde om social ansvarlighed med Fisketorvets kommercielle chef. Forslaget støttes af EjendomDanmark.

Tusinder af små butikker og selvstændige kæmper lige nu for at overleve coronakrisen. Københavns socialborgmester, Mia Nygaard, ønsker at række dem en hjælpende hånd ved foreløbig at udskyde dækningsafgiften; en særskat på erhvervsejendomme.

Københavns kommune udskød også dækningsafgiften i 2020. Nu har butikkerne igen været lukket ned i måneder. Derfor er der brug for, at der igen bliver fundet en ny midlertidig løsning, og en mere langsigtet plan. Netop nu står Københavns Kommune over for overførselsforhandlinger, hvor det er muligt at reducere denne byrde for erhvervslivet.

”Vi er nødt til at se på, hvordan vi hjælper de erhvervsdrivende i København, så de ikke rammes dobbelt midt i en økonomisk krise. Jeg håber derfor, at vi kan finde et flertal for i første omgang at udskyde dækningsafgiften for igen at give butikker, restauranter, centre og erhvervsliv i København en håndsrækning. Så må vi derefter sænke dækningsafgiften i en mere langsigtet vækstplan til gavn for erhvervslivet og de mange københavnske arbejdspladser,” siger Mia Nygaard, borgmester i København.

Støtter forslaget

Forslaget bakkes op af Helle García Korndal, Kommerciel Chef for Fisketorvet, som huser mange større og mindre butikker. Shoppingcentret i København havde før coronakrisen fået godkendt milliardinvesteringer, der kunne skabe tusinder af job, sikre klimainitiativer og var i dialog med kommunen om udbygning af social ansvarlighed. Alt dette er sat på hold i øjeblikket, hvor butikkerne kæmper for at kunne finde penge til lønninger og husleje. Den dobbelte dækningsafgift rammer centreret direkte og skaber usikkerhed om de store investeringer.

”En blomstrende handel og fortsat stærk vækst for Københavns Kommune er noget, som både vi i erhvervslivet og politikerne har en fælles interesse i. Fra vores synspunkt vil en nedsat skat indirekte betyde en økonomisk lettelse for vores lejere, hvilket er noget, der - givet alle de udfordringer, som corona-pandemien har bragt - føles ekstra vigtigt lige nu. Bliver ejendomsskatten derimod i sin nuværende form, vil det betyde langsigtede vanskeligheder med at realisere byggeprojekter, tiltrække internationale investorer, og dermed risikerer byen at miste konkurrenceevne,” siger Helle García Korndal.

EjendomDanmark er også særdeles opmærksom på problemet. Bolig- og ejendomsmarkedet holder i vid udstrækning hånden under dansk økonomi lige nu, vurderer Jannick Nytoft, adm. direktør:

”Vi har alle en interesse i, at der er et stærkt erhvervsliv, når coronakrisen slipper sit greb om samfundet. Det er dejligt, at der er kræfter i kommunen, som prioriterer hjælpen til det erhvervsliv, der for tiden hænger i med neglene. Men derefter bør fokus være på, at vi sammen skaber rammerne for vækst, så vi kan nå de fælles mål om klima og nye boliger,” siger Jannick Nytoft.

For kontaktoplysninger eller yderligere information kontakt Cecilie Lund Vinther på clv@ejd.dk eller 21404675.