Udfordringen med mangel på medarbejdere i byggeriet er aftaget en smule

Med Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for november er efterårets negative trend nu brudt. Både industrien og byggeriet er lidt mindre pessimistiske end for en måned siden. Og færre byggevirksomheder mangler kvalificerede medarbejdere.

I november blev 24 procent af byggevirksomhederne ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen på grund af mangel på arbejdskraft, det er en lavere andel end i september og oktober.

- For et år siden manglede ca. hver tredje byggevirksomhed medarbejdere, nu er det lige knap hver fjerde. Udfordringen med at finde kvalificeret arbejdskraft går ikke væk af sig selv. Men man kan sige, at det konjunkturmæssige pres på arbejdsmarkedet er aftagende. Den underliggende, mere strukturelle mangel på faglærte medarbejdere, især tømrere og elektrikere, er der dog stadig, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

- Dermed er der også et meget vigtigt signal at sende til politikerne, der lige nu sidder i de afsluttende forhandlinger om finansloven. Man skal i hvert fald ikke bruge et ikke-eksisterende overophedningsspøgelse som undskyldning for at fjerne fradraget for energirenovering i boligjobordningen, siger Bo Sandberg.

Forventningerne er knap så negative

Ifølge Danmarks Statistik er industriens månedlige, sæsonkorrigerede konjunkturindikator i november steget fra -12 til -6, mens byggeriets har ændret sig fra -3 til -2.

Dansk økonomi har indtil videre undgået, at den internationale usikkerhed og afmatning er prellet af på de hårde økonomiske nøgletal.

- Men der har henover efteråret været visse ridser i overfladen med sløje blødere nøgletal, herunder erhvervslivets forventninger til fremtiden. Grundtonen i erhvervslivets fremtidssyn er dog fortsat præget af en vis usikkerhed. Men bedringen i november kan eventuelt skyldes, at tysk økonomi har rettet sig lidt op og handelskonflikten mellem USA og Kina også er i bedring, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.