Udflytningsplan løser ikke manglen på STEM-uddannede

Den politiske aftale om udflytning eller loft over antallet af studiepladser i de større danske byer har rykket sig et pænt stykke i den rigtige retning, men udviklingen skal følges nøje

I de afsluttende forhandlinger om hvor i landet uddannelserne skal ligge og hvor mange studiepladser, der må være i de større danske byer, har politikerne lyttet, og umiddelbart fritaget store dele af STEM-uddannelserne.

Det bliver positivt modtaget af formanden for Ingeniørforeningen, IDA, Thomas Damkjær Petersen, der roser politikerne for at have lyttet til omverdenens bekymringer.

”På den ene side er det en lettelse, at flere vitale uddannelsesretninger i denne omgang går fri. På den anden side er det lidt som at spille uafgjort. På STEM-området, hvor erhvervslivet skriger på arbejdskraft, bør det politiske fokus fremadrettet være på at øge optaget på eksempelvis ingeniør- og it-uddannelserne markant,” siger han.

Thomas Damkjær Petersen understreger, at det fortsat er en bunden politisk opgave at opprioritere optaget på STEM-uddannelserne.

”Det er ikke en nulsumsløsning Danmark har brug for. Vi står som nation overfor en øget digitalisering af samfundet og en grøn omstilling, der vil kræve, at vi har de rette kompetencer. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at vi sikrer det nødvendige udbud af vidensarbejdere,” siger han.

Med det nuværende optag vil der allerede i 2030 mangle ca. 13.000 uddannede kandidater indenfor områderne ingeniør, teknik og it. Hertil kommer en mangel på ca. 7.000 personer med en mellemlang teknik- eller it-uddannelse. Det viser en rapport udarbejdet af IRIS Group og HBS Economics.

”Her og nu har vi en situation med veldokumenterede generelle flaskehalse på arbejdsmarkedet, hvor virksomhederne kun kan rekruttere ved at headhunte hinandens medarbejdere. Det er derfor tvingende nødvendigt, at uddannelsessystemet bliver justeret, så danske virksomheder kan fastholde og udbygge Danmarks stærke førerposition med løsninger på blandt andet klimaudfordringen og digitaliseringen. Det er et spørgsmål om rettidig omhu,” siger Thomas Damkjær Petersen.