Udenlandske medarbejdere strømmer til nordjyske byggevirksomheder

På flere og flere nordjyske byggepladser kan man i dag høre engelsk, tysk eller dansk med udenlandsk accent. Sidste år arbejdede mere end 700 udenlandske medarbejdere i de nordjyske bygge- og anlægsvirksomheder. En fordobling siden 2011, viser en analyse fra Dansk Byggeri

På trods af lønstigninger i lande som Polen, Rumænien og Litauen, strømmer udenlandske medarbejdere stadig til bygge- og anlægsbranchen i Danmark. Og formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm glæder sig over, at flere af de udenlandske medarbejdere vælger at bosætte sig i det nordjyske.

Henrik Holm kalder det en meget positiv udvikling, fordi virksomhederne simpelt hen ikke kan skaffe nok medarbejdere til de mange projekter og fyldte ordrebøger.

- Uden de udenlandske medarbejdere, der kommer her til for at arbejde, ville nordjyske virksomheder være tvunget til at sige nej til endnu flere ordrer, end de gør i dag. Derfor er jeg glad for, at Danmark stadig har attraktive arbejdsforhold for de udenlandske medarbejdere, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Flere bosætter sig i Danmark
Ifølge Dansk Byggeris analyse kommer ni ud af ti udlændige i byggebranchen fra vestlige lande Størstedelen af dem er fra østeuropæiske lande som Polen, Rumænien og Litauen. Og antallet af dem, der har slået sig ned i Nordjylland, er fordoblet siden 2012.

Det glæder Henrik Holm, da det betyder, at flere af medarbejderne giver et ekstra bidrag til det danske samfund ved blandt andet at betale skat.

- Når de udenlandske medarbejdere bosætter sig i Danmark, melder langt de fleste sig også ind i en fagforening. Og så er medarbejdere, der bor her med deres familier, ofte mere stabile, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

En undersøgelse fra Tænketanken KRAKA viser, at en udenlandsk medarbejder i byggeriet, der slår sig ned i Danmark, bidrager med 80.000 kroner i gennemsnit hvert år til den danske statskasse.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, hkh@ncc.dk, 24 88 71 71
Journalist Caroline Schrøder, csc@danskbyggeri.dk. 29 74 94 44

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.