TV 2 henter ny Asien-korrespondent hos Københavns Universitet

Sinologen Casper Wichmann skal fra 1. juli dække Kina og resten af Asien for TV 2.

TV 2 vil også fremover have en korrespondent i Asien. Afløseren for Christina Boutrup er fundet i Casper Wichmann, der er sinolog og har fungeret som daglig leder ved tænketanken ThinkChina, som har stået for formidlingen af den seneste Kina-forskning ved Københavns Universitet.

- Kina er en supermagt med store globale og økonomiske ambitioner. Vi ser det både i handelskrigen med USA, men også i Kinas forhold til Rusland og krigen i Ukraine. Derfor glæder vi os over, at Casper Wichmann bliver vores Asien-korrespondent i Kina. Casper Wichmann har en enorm indsigt i kinesiske og asiatiske forhold. Og ikke alene er han fagligt begavet, han er også en stærk formidler, hvilket vil komme vores seere og brugere til gode i forståelsen af Kina og resten af Asien, siger Jakob Vissing, TV 2s udlandschef.

Casper Wichmann overtager posten fra Christina Boutrup, som efter to år i henholdsvis Shanghai og Singapore flytter tilbage til Danmark med sin familie og vender tilbage til livet som selvstændig.

Tilbage til et mere mistroisk Kina

39-årige Casper Wichmann er moderne sinolog med en kandidatgrad i Kinastudier med særligt fokus på kinesisk politik, sociale medier og tech. Han har desuden en HD-uddannelse i International Business fra Copenhagen Business School. Casper Wichmann har tidligere boet i Kina ad flere omgange og taler mandarin, som er det officielle sprog i Kina.

null

- Det bliver spændende at vende tilbage til et Kina, som de fleste udlændinge har forladt. Xi Jinpings magt som den uovertrufne leder er fuldstændigt cementeret i Kina, der har indtaget en ny position på verdensscenen. Kina er stadig et land med mange modsætninger og et land, der er presset af USA og Europa, og som føler sig misforstået af Vesten, siger Casper Wichmann og fortsætter:

- Derfor er det også et mere mistroisk Kina. Og det bliver en meget spændende opgave at forklare danskerne, hvordan Kina opfatter virkeligheden, hvorfor Kina gør, som det gør, og hvad den enkelte kineser tænker om landets aftryk på verden.

Foruden at have stået for den daglige drift af tænketanken ThinkChina ved Københavns Universitet er Casper Wichmann også medstifter af Synolytica, som formidler Kina og Kina-relaterede emner - blandt andet med den ugentlige podcast 'Kinanørderne'.

Jacob PanumPR-konsulent

Sport, nyheder og TV 2 NEWS

japa@tv2.dk

Casper Wichmann bliver ny Asien-korrespondent for TV 2. (Foto: Thomas Wilmann/TV 2)