TV 2 går undercover: Spilfirmaer overvåger vores børn
Danske børns personlige oplysninger bliver solgt ulovligt i hele verden, afslører TV 2 Dokumentar.

Danske børn hører til nogle af dem, der spiller allermest blandt europæiske lande. I stort set alle danske børnefamilier diskuterer børn og forældre, hvor meget børnene må spille på deres mobil eller tablet.
Det gælder også for Marlena Schmidt, der er mor til Mika på 12 år og Silas på seks år.
- Langt størstedelen af vores diskussioner og konflikter handler om de skærme. Det fylder ekstremt meget, siger hun.
Som mor oplever Marlena Schmidt, at hendes børn er afhængige af spillene. Sønnen Mika kan vågne om natten for at spille i smug, selvom familien har lavet regler for, hvor meget tid børnene må bruge foran skærmen. Et velkendt problem blandt mange børnefamilier.
Undercover i spil-industrien
I den nye dokumentarserie 'Spionerne bag skærmen' i to afsnit går TV 2 undercover i spil- og tech-industrien for at undersøge, hvad forældre er oppe imod, når deres børn ikke vil slippe skærmene. Under dække af at være et nyopstartet, dansk spilfirma kontakter TV 2 firmaer fra spilindustrien for at undersøge, hvordan de tænker og udvikler deres produkter.
TV 2 Dokumentar afdækker, hvordan firmaer høster oplysninger om børnenes adfærd via spillene. Oplysninger, som bliver brugt til at tilpasse spillet til det enkelte barn for på den måde at fastholde barnet i spillet så længe som muligt. Disse forandringer kan også ske live, mens barnet spiller.
Det kritiserer Mikkel Flyverbom, der er professor i digitale forandringer ved CBS:
- De har regnet ud, hvordan din hjerne fungerer, og kan snyde dig til at gøre ting, du ellers ikke ville have gjort. Især fordi du er et barn. Så er vi jo ude i noget, vi ikke bør tillade som samfund, siger han.
Når spilfirmaerne har paraderne nede, fordi de ikke ved, at de taler med journalister, indrømmer de da også, at det handler om afhængighed.
- Det er altid en smule uetisk. Du er nødt til at gøre folk afhængige af dit spil. Ellers duer din forretning ikke, siger en repræsentant for et spilfirma på en kongres i Barcelona til TV 2.
Personlige oplysninger om danske børn er til salg i hele verden
Spilfirmaerne indsamler også personlige oplysninger. TV 2 Dokumentar afdækker, hvordan følsomme oplysninger som CPR-numre, økonomi, familieforhold og interesser er til salg og kan købes på måder, som er ulovlige.
Anette Høyrup er chefjurist hos Forbrugerrådet Tænk og medlem af Dataetisk Råd. Hun har gennem ti år undersøgt, hvad der sker med vores oplysninger på nettet.
- Jeg vidste slet ikke, at det var så omfattende, siger hun efter at have set TV 2 Dokumentars optagelser.
Under dække af at være et dansk spilfirma har TV 2 Dokumentar blandt andet fået tilsendt oplysninger om en halv million danskere fra et firma i Singapore. Ud fra oplysningerne finder man frem til et konkret barn - Anna – et sted i Danmark.
Da TV 2 Dokumentar kommer og banker på døren og forklarer, at TV 2 har fået data om Anna fra et firma i Singapore, bliver Annas mor, Kathrine Düring Larsen, chokeret.
- Det er dybt grænseoverskridende, at I kan komme her og fortælle mig de her ting om mit barn – jeg kender jer jo slet ikke, siger hun.
Begge afsnit af dokumentaren 'Spionerne bag skærmen' kan ses på TV 2 Play onsdag 17. maj.
Nøgleord
Kontakter
Mathias TraczykPR-konsulent
Dokumentar
Billeder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2025 - TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i et kvartal, der er præget af et højt nyhedsforbrug30.4.2025 14:45:11 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 har i 1. kvartal 2025 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 132 mio. kr., hvilket er 58 mio. kr. højere end 1. kvartal 2024. Omsætningsvæksten er knap otte procent, og TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark.
TV 2 og DR går sammen om at markere 80-året for Danmarks befrielse24.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
4. maj er det 80 år siden, at frihedsbudskabet lød i de danske radioer, da de tyske tropper i Danmark overgav sig. DR og TV 2 tænder lys i vinduerne med danskerne og markerer den historiske begivenhed med en fælles direkte transmission fra mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke og kransenedlæggelse i Mindelunden.
Ny TV 2-dramaserie om magtmisbrug og løgne på jobbet23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvad sker der, når en outsider skubbes ind i et lukket arbejdsfællesskab med uskrevne regler og magtspil? Det undersøger TV 2s nye dramaserie 'Løgnen', der har premiere søndag 4. maj på TV 2 Play og søndag 11. maj på TV 2. Serien er skabt af Karina Dam, instrueret af Louise Friedberg og har Tessa og Iben Hjejle i hovedrollerne.
Dorthe Bjerregaard-Knudsen indtræder i TV 2 Danmarks bestyrelse – Naja Nielsen takker af15.4.2025 14:16:50 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har indstillet Dorthe Bjerregaard-Knudsen til TV 2 Danmarks bestyrelse. Hun afløser Naja Nielsen, der har valgt at udtræde af bestyrelsen i forbindelse med jobskifte til svenske SVT.
'Streaming i Danmark': Danskernes streamingforbrug er igen tårnhøjt i første kvartal10.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Streamingrapportens vigtigste pointer Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår status som såkaldte millionprogrammer De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget - forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere Flere nye indholdskort blandt kvartalets mest sete programmer Foruden herrernes håndbold-EM, der er en af kvartalets helt store seermagneter, samles danskerne blandt andet om dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion. På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum