Trods coronavirus: Antallet af nye enkeltmandsvirksomheder er uændret

Antallet af nye enkeltmandsvirksomheder i første halvår af 2020 faldt kun med tre procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser en ny analyse, som er foretaget af regnskabsprogrammet Dinero

Adm. direktør Martin Thorborg fra Dinero glæder sig over, iværksætteriet kun mistede pusten midlertidigt under coronakrisen. Særligt positivt er stigningen i antallet af enkeltmandsvirksomheder etableret i juni efter tre måneder med fald.

Coronakrisen tog pusten fra iværksætteriet. Fra midten af marts og to måneder frem blev stiftet et rekordlavt antal nye enkeltmandsvirksomheder og personligt ejet mindre virksomheder. Umiddelbart en mavepuster til dansk iværksætteri.

Heldigvis mistede iværksætteriet kun pusten midlertidigt. En helt ny analyse af data fra CVR foretaget af regnskabsprogrammet Dinero fastslår, at antallet af nystiftede enkeltmands-virksomheder kun faldt med tre procent i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.

– Da antallet af nye virksomheder styrtdykkede, frygtede jeg, at der ikke bare var tale om en lille pind i iværksætterhjulet, men at hele vognen var punkteret. Et stort set uændret antal nyetablerede enkeltmandsvirksomheder i skyggen af coronavirus er positivt, også selvom nogle af enkeltmandsvirksomhederne i 2020 sandsynligvis er stiftet som et resultat af, at IVS som selskabsform ikke findes længere, siger Martin Thorborg, adm. direktør i Dinero.

– Den økonomiske krise ramte som et lyn på en skyfri solskinsdag, og fra det ene til det næste øjeblik var landet lukket og erhvervslivets muligheder for at tjene penge væk, og det ramte bestemt også de små virksomheder. Alligevel lever iværksætterdrømmene stadig, og særligt positiv er stigningen i juni efter tre måneder med fald.

En ny undersøgelse foretaget af Dinero viser, at iværksætteriet kun mistede pusten midlertidigt under coronakrisen.

Antallet af nystiftede enkeltmandsvirksomheder steg med otte procent i juni og februar. I halvårets øvrige fire måneder faldt antallet. Det største fald på 18 procent skete i april.

Størst stigning i København

I København steg antallet af nye enkeltmandsvirksomheder med fem procent fra første halvår 2019 til første halvår 2020. Dermed oplevede hovedstaden den største stigning. I Østsjælland steg antallet af nye enkeltmandsvirksomheder med tre procent, mens østjyderne oplevede en stigning på et enkelt procent.

Hele otte af 11 landsdele oplevede et fald fra første halvdel af sidste år til første halvår 2020. Det største fald skete på Bornholm, hvor antallet af nystiftede enkeltmandsvirksomheder faldt med en tredjedel. Vestjylland oplevede det mindste fald med en enkelt procent.

Fakta:

Nystiftede enkeltmandsvirksomheder - hele landet:

Januar:

Februar:

Marts:

April:

Maj:

Juni:

I alt:

Udvikling i %

+8%

+8%

Nystiftede EMV – landsdele:

Landsdel:

Første halvår 2019:

Første halvår 2020:

Ændring i procent:

København

+5%

Østsjælland

+3%

Østjylland

+1%

Vestjylland

Københavns omegn

Hele landet

Fyn

Nordjylland

Sydjylland

Nordsjælland

Vest- og Sydsjælland

Bornholm

Landsdele: Til statistisk formål er landet inddelt i 11 landsdele (Kilde).

Om undersøgelsen:

Datagrundlag:

Antallet af nystiftede enkeltmandsvirksomheder er baseret på et dataudtræk fra CVR den 7. juli 2020. En registrering i CVR dækker over etablering af nye virksomheder, skifte i virksomhedsform, omregistreringer, genstarter m.v. i eksisterende virksomheder. Holdingselskaber, taxibranchen og finansielle brancher (branchekoder startende med 64, 65 og 66) indgår ikke i undersøgelse.

Kilde:
Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og Danmarks Statistik.

PR-ansvarlig Henrik Bruun Alexandersen, henrik@dinero.dk

Dinero er en del af Visma-koncernen, der tilbyder software og services, som forenkler og digitaliserer administrative forretningsprocesser i den private og offentlige sektor. Koncernen opererer på tværs af Norden, Benelux, Centraleuropa og Østeuropa. Med over 10.000 ansatte, flere end 1.000.000 kunder og en omsætning på NOK 15.028 millioner i 2019, er Visma en af Europas førende softwarevirksomheder. Blandt de mest kendte produkter og løsninger i Visma Software-divisionen er Visma Dataløn, Visma Business, e-conomic, Dinero, Sproom, SmartScan og LogBuy.

Mange danske virksomheder ved ikke, hvad der rammer dem den 1. september31.8.2020 18:24:06 CESTPressemeddelelse

I morgen lyder startskuddet til, at vi officielt overgår fra den gamle ferielov til den nye, og selvom virksomhederne har haft en lang overgangsperiode til at omstille sig til den nye lov, ser det ud til, at mange stadig ikke ved, hvad der rammer dem. I hvert fald ikke hvis man spørger en af landet største leverandører af HR- og lønsoftware, Visma Enterprise Danmark. Ifølge adm. direktør Monika Juul Henriksen har mange danske virksomheder grundlæggende ikke forstået, hvordan danskerne fremover skal planlægge og afvikle deres ferie.